تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مطالب مفید » آموزش نحوه و روش صحیح مسواک زدن

آموزش نحوه و روش صحیح مسواک زدن

آنچه می خوانید...

مسواک زدن دندان‌ها بخش مهمی از یک برنامه‌ی مراقبتی از دندان‌ها است. انجام این کار وضعیت بهتری را در دهان و سلامت شما ایجاد می‌کند ولی چرا یک کار ساده مانند مسواک زدن تفاوت به این بزرگی در زندگی شما ایجاد خواهد کرد؟

در حقیقت، مسواک زدن راه صحیح و غلط دارد. برخی از افراد دندان‌های خود را به مدت کافی مسواک نزده و یا برخی از دندان‌های خود را مسواک نمی‌زنند. ممکن است مشکلات مختلفی وجود داشته باشند که ما بدون توجه به آن‌ها می‌خواهیم نحوه‌ی صحیح مسواک زدن را به شما آموزش دهیم. زمانی که وضعیت سلامت دهان و دندان شما عالی است، وضعیت سلامت عمومی شما نیز بهتر خواهد بود. در زیر به روش مناسب مسواک زدن می‌پردازیم.

دفعات مسواک زدن


دندان‌های خود را دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم، مسواک بزنید. برای انجام درست این کار، باید مسواک زدن شما حداقل 2 دقیقه زمان ببرد که در هر 30 ثانیه از آن، یک بخش از دهان هدف قرار گرفته می‌شود (بالا راست، بالا چپ، پایین راست، پایین چپ). این کار هم به هنگام صبح و هم به هنگام شب انجام خواهد شد. از آن جایی که اکثر مسواک‌های دستی دارای تایمر 2 دقیقه‌ای نیستند، می‌توانید از تایمر دستی خود استفاده کرده و مطمئن شوید که مدت زمان مسواک زدن شما کافی است.

تعویض مسواک


brushing1

مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یک بار و یا زودتر در صورت فرسودن شدن دندانه‌های آن تعویض کنید. مسواک فرسوده نمی‌تواند کار خود را در تمیز کردن دندان‌ها به‌خوبی انجام دهد.

اندازه‌ی سر مسواک اهمیت زیادی دارد به‌ خصوص اگر دهان شما کوچک است. به‌علاوه، برای رسیدن مسواک به همه‌ی نقاط دهان، اندازه‌ی آن باید مناسب باشد. مسواک‌ها دارای اندازه‌های مختلف دسته و همچنین زاویه‌های متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها نسبت به دیگر انواع مسواک‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

البته بخش اصلی مسواک دندانه‌های مسواک است که باکتری‌ها و پلاک‌های شل شده را از روی دندان‌ها و لثه‌های شما برمی‌دارند. پلاک‌ها می‌توانند سبب بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان شوند.

مسواک‌های نرم را انتخاب کنید


در برخی از موارد افراد تصور می‌کنند که هر چه دندانه‌های مسواک سفت‌تر باشند، قدرت پاک‌کنندگی آن نیز افزایش می‌یابد. ولی این مورد الزاماً صحیح نیست. دندانه‌های نرم با کارایی بسیاری بالایی دندان را تمیز می‌کنند و کارایی آن‌ها بیشتر از دندانه‌های سخت است. در حقیقت، دندانه‌های سفت مسواک می‌توانند باعث تخریب ساختار دندان‌های شما شوند.

روش مناسب مسواک زدن


روش گام‌ به‌ گام و ساده‌ی زیر را دنبال کنید تا دندان‌ها، لثه‌ها و لبخند شما تا حد ممکن سالم بمانند.

  • مسواک خود را در زاویه‌ی 45 درجه با لثه‌ها قرار دهید.
  • به‌ آرامی مسواک را در طول دندان‌ها به عقب و جلو بکشید.
  • سطوح خارجی، سطوح داخلی و سطوح جونده را مسواک بزنید.
  • برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان‌های جلویی، مسواک را به‌طور عمودی بچرخانید و چندین حرکت بالا به پایین انجام دهید.

مسواک زدن دندان‌های کودک


brushing2

در زیر به نکاتی برای مسواک زدن دندان‌های کودکان اشاره می‌کنیم:

  • به اندازه‌ی یک نخود، خمیردندان کم فلوراید بر روی مسواک نرم مخصوص کودکان قرار دهید.
  • کودک را بر روی پای خود بنشانید طوری که به طرف مقابل شما نگاه کند. برای کودکان قدبلندتر می‌توانید در پشت آن‌ها بایستید. سر کودک را مقداری به طرف خود خم کنید تا بتوانید سطوح دندان‌های او را ببینید.
  • دندانه‌های مسواک را به طرف لثه‌ها زاویه دهید. مسواک را به ‌آرامی به‌طور دایره‌ای حرکت دهید تا سطوح خارجی دندان‌ها و لثه‌ها تمیز شوند.
  • سطوح داخلی دندان‌ها و لثه‌ها را نیز در مسیرهای دایره‌ای به‌ آرامی مسواک کنید.
  • سطوح جونده‌ی دندان‌ها را مسواک بزنید.
  • پس از مسواک زدن تمامی سطوح، از کودک خود بخواهید تا خمیردندان را بیرون بریزد.

با انجام این مراحل، می‌توانید انتظار بهبودی در وضعیت سلامت دهان و دندان خود را داشته باشید. برخی از این تغییرات ممکن است نامحسوس باشند ولی تفاوت زیادی ایجاد خواهند کرد. داشتن وضعیت عالی سلامت دهان و دندان، نیازمند مقداری زمان و تعهد است.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس