تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » Uncategorized » ارتودنسی بزرگسالان: مرتب کردن دندان با بریس تا چه سنی ممکن است؟

ارتودنسی بزرگسالان: مرتب کردن دندان با بریس تا چه سنی ممکن است؟

آنچه می خوانید...

از آنجا که درمان ارتودنسی بیشتر اوقات برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، افراد زیادی فکر می‌کنند شانس آن‌ها برای داشتن یک لبخند سالم و زیبا از بین رفته است. اما واقعیت این است که لبخند کامل بدون توجه به سن شما قابل انجام است و هرگز شانس داشتن آن را از دست نخواهید داد. روش‌های درمانی ارتودنسی مدرن که به زمان درمان کمتری احتیاج دارند و لوازم استفاده شده در آن‌ها کمتر قابل رویت است، در بین بزرگسالانی که می‌خواهند در زندگی و شغل خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، محبوبیت زیادی کسب کرده است. حتی اگر هدف از ارتودنسی زیبایی نباشد، باز هم این روش می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان و تسکین درد و تنش در دهان و فک کمک کند.

چه چیزی ارتودنسی بزرگسالان را متفاوت می‌کند؟ 

شما در هر سنی می‌توانید لبخند کامل و مناسبی داشته باشید، اما درمان ارتودنسی بزرگسالان در مقایسه با درمان کودکان و نوجوانان تفاوت‌هایی دارد. برای کودکان، درمان ارتودنسی با رشد طبیعی استخوان فک هماهنگ است و این باعث می‌شود دستکاری دندان‌ها و تغییر حالت آن‌ها راحت‌تر انجام شود. استخوان فک شما در بزرگسالی کاملاً رشد کرده است اما تمام معنی آن این است که طول مدت درمان ارتودنسی شما کمی طولانی‌تر خواهد بود. تفاوت دوم این است که در ارتودنسی بزرگسالان، مدیریت دقیق سلامت دهان و دندان شما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا موضوعاتی مانند بیماری لثه در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود. اگر در طول درمان ارتودنسی خود از نظر سلامتی دهان و دندان مشکل دارید، می‌تواند منجر به تسریع در آسیب به استخوان فک شود که این امر ساختار و سلامتی لبخند شما را به خطر می‌اندازد. قبل از اینکه بزرگسالان درمان ارتودنسی را شروع کنند، توصیه می‌شود که در کلیه مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان تحت درمان قرار بگیرند و سلامت دهان و دندان آن‌ها در طول درمان با یک رژیم بهداشت دهان و دندان به طور کامل و با دقت مدیریت شود.

چه نوع مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان وجود دارد؟ 

چه نوع مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان وجود دارد؟

بزرگسالان می‌توانند همان مشکلات ارتودنسی را که کودکان و نوجوانان دارند، داشته باشند، شلوغی یا فاصله زیاد بین دندان‌ها، اوربایت یا آندربایت. دندان‌های قدامی ممکن است جلو آمدگی داشته باشند. در مورد اپن بایت، ممکن است هنگامی که دندان‌های خلفی به هم برخورد می‌کنند دندان‌های جلویی از هم فاصله داشته باشند، یا برعکس. دندان‌ها و فک‌هایی که مرتب و تراز نیستند ممکن است به مرور زمان منجر به خورده شدن غیر طبیعی سطوح دندان شوند. متخصص ارتودنسی شما بهترین کسی است که نوع لوازم مورد نیاز برای درمان شما را توصیه می‌کند. هر نوع وسیله‌ای برای اصلاح هر نوع مشکل ارتودنسی مناسب نیست.

اولین جلسه مشاوره و معاینه

اولین ملاقات شما باید روی یافتن مشکل، آموزش و برنامه‌ریزی متمرکز باشد. شما باید درک کاملی از وضعیت فعلی دندانپزشکی و تمام گزینه‌های درمانی خود داشته باشید که باید تا پایان مشاوره اولیه مشخص شود.

  • پزشک باید قبل از توصیه برای معالجه ارتودنسی، تاریخچه کامل پزشکی و دندانپزشکی شما را بررسی کند. بنابراین باید انتظار برخی کاغذ بازی‌ها را داشته باشید.
  • پزشک معاینه جامع دهانی را انجام می‌دهد و دندان‌ها، دهان، و فک شما را به طور کامل معاینه می‌کند و در مورد عملکرد فک شما سوالاتی می‌پرسد (ممکن است فک شما صدا بدهد، درد فک داشته باشید، یا در جویدن یا بلع مشکل داشته باشید).
  • از تصویربرداری دیجیتال و فناوری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از دندان و فک برای دقیق‌ترین تشخیص و موثرترین برنامه درمانی استفاده می‌شود.
  • پزشک در مورد گزینه‌های درمانی اختصاصی، و در مورد جوانب مثبت و منفی هر روشی که مناسب مورد خاص شماست، و اینکه کدام گزینه درمانی پتانسیل درمان مشکل شما را دارد و طول درمان شما چقدر خواهد بود با شما صحبت خواهد کرد و تصاویر گرفته شده از دهان شما و دقیقاً آنچه که برای دندان‌های شما اتفاق می‌افتد را نشان خواهد داد.

انواع درمان‌های ارتودنسی برای بزرگسالان

با اینکه نوجوانانی که درمان ارتودسنی را انجام داده‌اند ممکن است در مدرسه و در برخورد با دوستان خود احساس راحتی داشته باشند، اما بزرگسالان واقعا نمی‌توانند با این نوع درمان رابطه خوبی برقرار کنند . ممکن است شما بخواهید یک روش درمانی ظریف را انتخاب کنید به طوری که همکاران و دوستان شما متوجه نشوند که شما دندان‌های خود را صاف می‌کنید، یا اینکه بخواهید درمان شما ساده و بدون تجمل باشد، یا ممکن است به دنبال روشی مقرون به صرفه و کارآمد باشید. در هر صورت دندانپزشکان روشی را انتخاب می‌کنند که کاملاً برای شما مناسب خواهد بود. درمان‌های ارتودنسی بزرگسالان که دندانپزشکان ارائه می‌دهند عبارتند از:

بریس فلزی

ارتودنسی بزرگسالان

بریس‌های مدرن فلزی کوچک‌تر و راحت‌تر از گذشته هستند و مانند همیشه یک راه حل مطمئن، کارآمد و مقرون به صرفه به شمار می‌روند تا بتوانید به وسیله آن‌ها لبخند کامل و دلخواه خود را به دست آورید.

بریس شفاف 

ارتودنسی بزرگسالان

این براکت‌ها از مواد سرامیکی روشن ساخته شده‌اند که با رنگ طبیعی دندان‌های شما مخلوط می‌شوند تا ظاهری لطیف‌تر و با کارآیی براکت‌های سنتی ایجاد کنند.

الاینرهای شفاف نامرئی 

انواع درمان‌های ارتودنسی برای بزرگسالان- الاینر های شفاف و نامرئی

ارتودنسی بدون براکت و سیم! این الاینرهای شفاف پلاستیکی قابل جابجایی و راحت هستند و هنگام پوشیدن عملاً نامرئی هستند. در این روش هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد و نیازی به سفت کردن آن نیست. برخی از این گزینه‌های درمان ارتودنسی برای همه مناسب نیستند، بنابراین برای مشاوره با دندانپزشک یک قرار ملاقات تعیین کنید تا مشخص کنید کدام وسیله مناسب برای شما مناسب است!

بریس‌ها چگونه استفاده می‌شوند؟ 

بریس‌ها چگونه استفاده می‌شوند؟

یک نگهدارنده در دهان قرار می‌گیرد تا دهان راحت باز شود. این نگهدارنده همچنین به خشک نگه داشتن دهان کمک خواهد کرد. سطح دندان با یک محلول رقیق آغشته خواهد شد. بعد از چند ثانیه دندان شستشو می‌شود. سپس بر روی هر دندان چسب مخصوصی زده می‌شود و براکت در بالای چسب قرار می‌گیرد. چسب اضافی برداشته می‌شود و بقیه با یک نور خاص “خشک” می‌شود. پس از قرار دادن تمام براکت‌ها و چسباندن آن‌ها، سیم ارتودنسی از درون شکاف‌های داخل براکت‌ها عبور داده و پیچیده می‌شود. بسته به نوع براکتی که استفاده می‌کنید، سیم را می‌توان با استفاده از گیره‌ای که درون براکت تعبیه شده است (به صورت “خود محکم کننده”) یا توسط یک سری نوارهای کوچک لاستیکی به نام “لیگاتور” که در رنگ‌های مختلفی موجود هستند، بر روی دندان نگه دارید.

ارتودنسی بزرگسالان چقدر طول می کشد؟

ارتودنسی بزرگسالان چقدر طول می کشد؟

طول درمان برای هر بیمار متفاوت است زیرا هر بیمار مشکل منحصر به فردی دارد. ارتودنتیست طول مدت تقریبی درمان را به شما می‌گوید. در اینجا پنج نکته وجود دارد تا بتوانید هرچه سریعتر درمان خود را طی کنید:

  • دستورالعمل‌های ارتودنسی خود را در مورد تعداد دفعات مسواک زدن و کشیدن نخ دندان رعایت کنید و در طول مدت درمان خود حداقل هر شش ماه یک بار و در صورت توصیه پزشک، تعداد دفعات بیشتری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر بریس دارید، مراقب تغذیه خود باشید. از خوردن غذاهای سخت، چسبنده و ترد خودداری کنید. سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که نرم هستد و جویدن آن‌ها آسان است. اگر الاینر دارید، حتما آن‌ها را قبل از خوردن یا نوشیدن در آب شیر قرار دهید و بعد از خوردن یا نوشیدن، دندان‌های خود را کاملاً تمیز کنید و الاینر را در دهان خود قرار دهید.
  • در مصرف نوشابه‌های شیرین و اسیدی شامل نوشابه‌های معمولی و رژیمی، آب میوه، نوشیدنی‌های میوه‌ای و نوشیدنی‌های ورزشی احتیاط کنید. نوشیدن آب شیر توصیه می‌شود.
  • در صورت تجویز، پلاستیک (نوارهای لاستیکی) خود را طبق دستورالعمل پزشک بپوشید.
  • قرار ملاقات‌های تعیین شده با متخصص ارتودنسی خود را از دست ندهید.

چرا پزشکان نگهدارنده‌های ثابت را تجویز می‌کنند؟ 

چرا پزشکان نگهدانده‌های ثابت را تجویز می‌کنند؟

نگهدارنده‌ها به دو دلیل تجویز می‌شوند: اول اینکه اجازه می‌دهند استخوان نگه دارنده دندان بعد از جابجایی دندان دوباره بازسازی شود، و دوم اینکه بعد از اتمام درمان ارتودنسی فعال، موقعیت درست جدید دندان‌هایتان را حفظ کنید. بدن شما در طول زندگی شما تغییر می‌کنند و دندان‌های شما نیز از این قضیه مستثنی نیستند. تنها راه نگه داشتن دندان‌های شما در موقعیت ایده‌آل ایجاد شده توسط درمان ارتودنسی، استفاده از نگهدارنده‌های ثابت برای همیشه است! با پزشک متخصص ارتودنسی خود در مورد مدت زمان نگه داشتن نگهدارنده صحبت کنید. بسیاری از بیماران هر شب از این نگهدارنده‌ها استفاده می‌کنند. نباید از نگهدارنده‌ها بیش از اندازه استفاده کرد. استفاده از نگهدارنده‌ها بخشی از برنامه‌های بهداشت دهان و دندان شما است: قبل از خواب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، و شب‌ها برای همیشه از نگهدارنده خود استفاده کنید.

سوالات متداول 

هر چند وقت یک بار باید متخصص ارتودنسی خود را ملاقات کنم؟ 

هر چند وقت یک بار باید متخصص ارتودنسی خود را ملاقات کنم؟

مراجعه به متخصص ارتودنسی برای تنظیم بریس یا گذاشتن الاینر جدید هر 6 تا 10 هفته یک بار برنامه ریزی می‌شود که در این زمان ارتودنتیست شما پیشرفت درمان و سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما را ارزیابی می‌کند.

در صورت شل شدن یک براکت یا سیم، یا گم شدن الاینر چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اگر یک براکت یا سیم شل شود، یا اگر الاینر شما شکسته یا گم شود، متخصص ارتودنتیست خود را سریعاً از این موضوع مطلع کنید. بریس‌های شکسته نمی‌توانند نیروی کافی را برای حرکت دندان‌های شما اعمال کنند و این می‌تواند مدت زمان درمان را طولانی‌تر کند. الاینرها باید در یک ترتیب خاص پوشیده شوند. متخصص ارتودنسی شما بهترین شخصی است که می‌توانید در مورد مراحل بعدی از او مشاوره بگیرید و او به شما خواهد گفت که گم شدن الاینر شما طول درمان را افزایش خواهد داد یا خیر.

آیا بریس باعث ناراحتی می‌شود؟ 

قرارگیری بریس بر روی دندان‌های شما و تنظیم آن می‌تواند برای مدت کوتاهی باعث ایجاد ناراحتی شود اما این وضعیت موقتی است. به طور کلی، ناراحتی ارتودنسی کوتاه مدت است و به راحتی مدیریت می‌شود. زمانی که بیماران به بریس خود عادت کنند، حتی ممکن است فراموش کنند که چیز اضافه‌ای در دهانشان قرار دارد.

چند بار باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید؟ 

آیا بریس باعث ناراحتی می‌شود؟

متخصص ارتودنسی شما دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌دهد اما به طور کلی، شما باید دو دقیقه بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده و قبل از خواب مسواک بزنید. مسواک مسافرتی و خمیردندان کوچکی را با خود حمل کنید تا هنگام دور شدن از خانه بتوانید مسواک بزنید. همچنین نخ دندان را نیز همراه خود داشته باشید. اگر جایی هستید و شرایط شما به گونه‌ای است که بعد از خوردن غذا یا نوشیدن نمی‌توانید مسواک بزنید، حداقل با آب ساده دهان خود را آبکشی کنید. این کار می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر بعضی از ذرات مواد غذایی یا اثر نوشیدنی‌ها کمک کند. خمیر دندان حاوی فلوراید ترجیحا بدون هیچگونه سفیدکننده توصیه می‌شود. نخ دندان برای موفقیت در درمان ارتودنسی و سلامت دهان و دندان ضروری است. نخ دندان پلاک را از قسمت‌هایی از دندان‌های شما جدا می‌کند که مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند آن را تمیز کند. پلاک دشمن دندان است زیرا منشأ فرایندهای بیماری در دندان‌ها و لثه‌هاست.

چرا مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ضروری است؟ 

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، با از بین بردن پلاک و مواد زائد مواد غذایی، دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز نگه می‌دارد. هنگامی که پلاک و مواد غذایی بر روی دندان‌ها و اطراف بریس‌ها گیر می‌کنند، نتیجه آن می‌تواند ایجاد حفره، لثه متورم، بوی بد دهان و لکه‌های سفید ثابت روی دندان‌ها باشد. حفظ بهداشت دهان و دندان در به حداقل رساندن وقت شما در معالجه کمک و همچنین به دستیابی به نتیجه بهتر کمک می‌کند.

در صورت استفاده از بریس چه چیزهایی می‌توانید بخورید؟ 

یک رژیم غذایی سالم از بدن شما مراقبت می‌کند زیرا تحولات بیولوژیکی را که در طول درمان ارتودنسی رخ می‌دهد، پشتیبانی می‌کند. به شما توصیه می‌شود که در طول درمان ارتودنسی از انواع غذاهای سالم که جویدن آن‌ها آسان است لذت ببرید. سوپ، خورش، ماکارونی، تخم مرغ و اسموتی‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. می‌توانید از میوه‌های تازه مانند سیب و گلابی لذت ببرید اما دقت داشته باشید که باید به جای گاز زدن، آن‌ها را خرد و سپس میل کنید. به همین ترتیب، ساندویچ‌ها و پیتزا ها خوب هستند اما باید آن‌ها را به قطعات کوچک برش بزنید. پاپ کرن را قبل از خوردن از قسمت سخت آن جدا کنید. فقط حتماً قبل از غذا الاینرهای خود را بیرون بیاورید و قبل از اینکه آن‌ها را دوباره داخل دهانتان قرار دهید، دندان‌های خود را کاملاً تمیز کنید.

چه چیزهایی نمی‌توانید بخورید؟ 

در مدت زمان درمان از مصرف غذاهایی که سخت، چسبناک، ترد یا جویدنی هستند خودداری کنید. از غذاهای قندی و نشاسته‌ای نیز باید پرهیز شود. غذاهایی مانند چوب شورهای سفت، قسمت سفت نان پیتزا، نان سفت، چیپس تاکو، کارامل، پاپ کورن، شیرین بیان، تافی، آب‌نبات‌ها، آب نبات‌های سفت یا نعناعی و آجیل را در مدت زمان درمان خود ممنوع کنید.

در مورد نوشیدنی‌ها چطور؟ 

شیر و آب شیر بهترین گزینه برای نوشیدن در طول درمان ارتودنسی با بریس‌ها هستند. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و شراب قرمز می‌توانند باعث لکه‌دار شدن دندان شوند. سعی کنید از این نوشیدنی‌ها پرهیز کنید، یا حداقل مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. در زمان درمان با بریس از نوشیدن نوشابه‌های قندی و رژیمی خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها شامل نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی / نوشیدنی‌های انرژی زا، آب‌های طعم دار و نوشیدنی‌های میوه‌ای (آب میوه، پانچ) هستند. این نوشیدنی‌ها حاوی اسید و / یا قندهایی هستند که مینای دندان را حل می‌کنند و می‌توانند منجر به ایجاد حفره در دندان شوند. بعد از نوشیدن نوشابه حتما بلافاصله مسواک بزنید. اگر مسواک زدن امکان‌پذیر نیست، با آب دهان خود را کاملاً بشویید.

آیا مراقبت‌های ویژه ارتودنسی وجود دارد؟ 

آیا مراقبت‌های ویژه ارتودنسی وجود دارد؟

در مواردی ممکن است که در طول درمان ارتودنسی اتفاقی برای بریس‌ها یا الاینرها بیفتد. در این موارد ممکن است نیاز به تماس یا مراجعه بدون وقت قبلی به متخصص ارتودنسی خود داشته باشید، آنچه که متخصصین ارتودنسی آن را به عنوان “ویزیت اضطراری” در نظر می‌گیرد.

آیا می‌توان در طول درمان ارتودنسی ورزش کرد؟ 

بله. اما در مورد نوع محافظ دهان با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس