تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مقالات دندانپزشکی » برای سفید کردن دندان چه باید کرد؟ انواع روش های بلیچینگ دندان

برای سفید کردن دندان چه باید کرد؟ انواع روش های بلیچینگ دندان

آنچه می خوانید...

سفید کردن دندان این روزها آن‌قدر محبوب شده است که به نظر می‌آید همه این کار را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفید و درخشان داشته باشید، درمان سفید کردن دندان‌ها احتمالاً تنها راه رسیدن به این خواسته است. سفید کردن دندان روش موثری است که تغییر چشمگیری را در لبخندتان به وجود می‌آورد و اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهد.

دلیل تیره و زرد شدن دندانها


دندان‌ها به دلایل مختلفی تیره می‌شوند. شایع‌ترین علل تغییر رنگ دادن دندان‌ها به شرح زیر است:

  • غذاها و نوشیدنیها: قهوه، چای، کولا و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات.
  • مصرف دخانیات: سیگار کشیدن یا جویدن توتون باعث لک شدن دندان‌ها می‌شود.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ کشیدن به روش نامناسب یا کوتاهی در انجام این کارها موجب می‌شود که پلاک و مواد لک کننده دندان مانند قهوه و توتون روی دندان‌ها باقی بماند و در نتیجه دندان‌ها تغییررنگ بدهد.
  • بیماری: ابتلا به بعضی بیماری‌ها به مینا (سطح سخت دندان) و عاج (ماده زیر مینا) دندان آسیب می‌زند و منجر به تغییررنگ دندان‌ها می‌شود. به علاوه روش درمان بعضی بیماری‌ها، مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی سر و گردن، نیز باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. همچنین عفونت‌های خاص دوران بارداری می‌تواند با تاثیر گذاشتن بر فرآیند تشکیل شدن مینای دندان موجب تغییر رنگ دندان‌های نوزاد شود.
  • مصرف دارو: مصرف آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین و داکسی سایکلین در زمانی که هنوز دندان‌ها در حال رشد هستند، یعنی در سن کمتر از 8 سال، باعث تغییر رنگ دندان‌های کودکان می‌شود. دهانشویه‌های حاوی کلروهگزیدین و ستیل پیریدینیوم نیز دندان‌ها را لک می‌کنند. مصرف آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل، داروهای ضدروان‌پریشی و داروهای درمان فشار خون بالا نیز موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
  • مواد دندانپزشکی: بعضی مواد که در دندانپزشکی از آنها استفاده می‌شود، مانند ترمیم‌های آمالگام، به ویژه مواد نقره‌ای حاوی سولفید سایه خاکستری مایل به سیاهی را روی دندان‌ها ایجاد می‌کند.
  • بالا رفتن سن: هرچه سن بالاتر می‌رود، لایه بیرونی مینای دندان نیز بیشتر ساییده می‌شود و رنگ زرد طبیعی عاج را به نمایش می‌گذارد. به علاوه دندان به موازات بالا رفتن سن عاج بیشتری تولید می‌کند، در نتیجه پالپ دندان کوچکتر می‌شود. به این ترتیب شفافیت دندان کمتر می‌شود و دندان تیره‌تر به نظر برسد.
  • ژنتیک: برخی افراد به طور طبیعی مینای درخشان‌تر یا ضخیم‌تری دارند.
  • محیط: دریافت بیش از حد فلوراید، چه از منابع محیطی مانند آب با غلظت بسیار بالای فلوراید، یا در اثر زیاده‌روی در مصرف فلوراید (دهانشویه، خمیردندان و مکمل‌های فلوراید خوراکی) موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
  • آسیبدیدگی: برای مثال آسیب‌دیدگی ناشی از زمین خوردن فرآیند تشکیل مینا را در کودکانی که هنوز دندان‌هایشان در حال رشد است، مختل می‌کند. البته آسیب‌دیدگی می‌تواند تغییررنگ دندان‌های بزرگسالان را نیز در پی داشته باشد.

روش های سفید کردن دندان


روش های سفید کردن دندان

اگر قصد سفید کردن دندان‌ها را دارید، حتماً قبل از انجام درمان با دندانپزشک خود مشورت کنید. فقط دندانپزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا دندان‌ها و لثه‌هایتان از سلامت کافی برای انجام بلیچینگ برخوردار هستند یا خیر.

اگر دندانپزشک شما را متقاضی مناسبی برای انجام درمان سفید کردن دندان‌ها بداند، نوبت به انتخاب کردن روش سفید کردن دندان‌ها می‌رسد. ترکیب پراکسید موجود در اکثر فرآورده‌های سفید کننده دندان همان عاملی است که مینای دندان را سفید می‌کند و موجب درخشان‌تر شدن دندان‌ها می‌شود. قدرت درمان معمولاً تابعی از قدرت پراکسید موجود در سفید کننده است. در حال حاضر پراکسید با غلظت 10، 16 و 22 درصد در سفید کننده‌ها به کار برده می‌شود.

بلیچینگ در مطب دندانپزشک

بلیچینگ در مطب دندانپزشک

سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشک نتایجی چشمگیری را به سرعت، ظرف تقریباً یک ساعت به دست می‌دهد. بلیچینگ در مطب دندانپزشک هزینه بالایی دارد، اما صرفه‌جویی در زمان و دستیابی به نتایج آنی برای بسیاری افراد جذاب است.

ژل و تری سفید کننده دندان

ژل و تری سفید کننده دندان

ژل‌ها و تری‌های سفید کننده دندان مفیدند، اما دستیابی به نتایج مطلوب به این روش مدت بیشتری طول می‌کشد. با توجه به قدرت پراکسید موجود در ژل لازم است که تری را چند ساعت در روز یا تمام طول شب به مدت سه روز تا چند هفته روی دندان‌ها بگذارید تا به نتیجه دلخواه برسید. ژل‌ها و تری‌های سفید کننده دندان دارای دو نوع اصلی هستند: نوعی که دندانپزشک آن را تهیه می‌کند و نوعی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. هر دو نوع دندان‌ها را سفید می‌کنند، اما تفاوت‌هایی هم با هم دارند. کیت‌های سفید کننده دندان که دندانپزشک آنها را تهیه می‌کند، گزینه سریع‌تر و موثرتری هستند، چون پراکسید موجود در آنها قوی‌تر از کیت‌های سفید کننده‌ای است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. مزیت دیگر تری سفارشی دندانپزشکی این است که تری دقیقاً اندازه دندان‌ها و دهان هر بیمار ساخته می‌شود. تری‌های آماده در اندازه‌های کلی تهیه می‌شوند و چون کاملاً اندازه دهان نیستند، ممکن است ماده سفید کننده از آنها خارج شود، با لثه‌ها تماس پیدا کند و باعث تحریک آنها شود.

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان در تمام داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، این نوارها قیمت بالایی ندارند، استفاده از آنها آسان است و اکثر آنها نتیجه رضایتبخشی را به دست می‌دهند. برای نتیجه گرفتن از نوارهای سفید کننده دندان باید صبورتر باشید؛ نتیجه نهایی به غلظت پراکسید موجود در نوارها بستگی دارد.

خمیردندان سفید کننده

خمیردندان سفید کننده

خمیردندان سفید کننده حاوی ماده ساینده ملایمی است که لکه‌های سطحی را پاک می‌کند. بعضی خمیردندان‌های سفید کننده حاوی ماده صیقل دهنده اضافی و مواد شیمیایی خاصی هستند که در زدودن لکه‌ها موفق‌تر از خمیردندان معمولی عمل می‌کند، اما خمیردندان سفیدکننده عملاً دندان‌ها را سفید نمی‌کند و باعث بلیچینگ دندان‌ها نمی‌شود.

دیگر فرآوردههای سفید کننده دندان

هر روز فرآورده‌های سفید کننده جدیدی مانند آدامس، نخ دندان و دهانشویه سفید کننده، به بازار معرفی می‌شود. با توجه به جدید بودن این محصولات هنوز تحقیقات کافی درباره آنها انجام نشده است تا تاثیرگذاری آنها در سفید کردن دندان‌ها اثبات یا رد شود.

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام روش برایتان مناسب است، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید.

مراقبت های بعد از سفید کردن دندان


بعد از سفید کردن دندان‌ها باید توصیه‌های ساده‌ای را رعایت کنید تا ماندگاری نتایج به حداکثر برسد. در ادامه با چهار توصیه مهم برای مراقبت دندان‌ها بعد از بلیچینگ آشنا می‌شوید که حتماً باید آنها را رعایت کنید.

اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنیهای رنگی

48 ساعت اول بعد از سفید کردن دندان‌ها دوره بسیار حیاتی و مهمی است. دندان‌ها در این مدت مستعد تغییر رنگ و لک شدن هستند. اگر می‌خواهید زمان و هزینه‌ای که برای سفید کردن دندان‌ها کرده‌اید، هدر نرود، باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی بعد از بلیچینگ خودداری کنید. خوراکی‌های ممنوع بعد از سفید کردن دندان‌ها عبارتند از:

  • قهوه
  • چای
  • آب کرنبری
  • شکلات
  • سس‌های تیره

همچنین اگر سیگاری هستید یا توتون مصرف می‌کنید، این فرآورده‌های مضر را باید دو روز ترک کنید.

خوراکیهای ترش و اسیدی مصرف نکنید

خوراکی‌های ترش و اسیدی زیر را بعد از سفید کردن دندان‌ها میل نکنید:

  • لیمو
  • پرتقال
  • ترشی
  • سرکه
  • نوشابه گازدار

سفید کردن دندان‌ها باعث ضعیف شدن توبول‌ها یا منافذ روی مینای دندان می‌شود و آنها را باز می‌کند. ضعیف شدن مینا دندان‌ها را در برابر لکه‌ها و پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. وقتی غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی مصرف می‌کنید، مینا ضعیف‌تر هم می‌شود.

غذاهای سرد و گرم ممنوع

دندان‌ها بعد از بلیچینگ حساس‌تر می‌شوند. البته این حساسیت موقتی است و در این مدت باید از مصرف خوراکی‌های بسیار داغ یا سرد خودداری کنید. در این دوران بهتر است از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید تا ناراحتی احتمالی به حداقل برسد.

غذاهای مجاز بعد از سفید کردن دندانها

بعد از آشنایی با انواع غذاها و نوشیدنی‌های ممنوع بعد از سفید کردن دندان‌ها نوبت به این می‌رسد که بدانید مصرف چه خوراکی‌هایی بعد از بلیچینگ مجاز است. مصرف خوراکی‌های زیر به حفظ نتایج بلیچینگ کمک می‌کند:

  • سیب
  • هویج
  • کرفس
  • لوبیا سبز
  • بروکلی
  • خیار

میوه‌ها و سبزیجات ترد تولید بزاق را افزایش می‌دهد، بزاق دندان‌ها را تمیز نگه می‌دارد و اثر اسید را خنثی می‌کند. این خوراکی‌های ترد را اصطلاحاً “خمیردندان طبیعی” نیز می‌گویند. البته همچنان لازم است که دندان‌هایتان را بعد از صرف غذا و نوشیدنی مسواک بزنید و شستشو بدهید. اگر امکان مسواک زدن دندان‌ها را ندارید، آدامس بدون قند بجوید تا از لک شدن و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده باشید.

بایدها

رعایت توصیه‌های فوق برای داشتن انتخاب‌های غذایی مناسب مهم است. در این بخش با بایدها و نبایدهای مربوط به فعالیت‌های روزمره بعد از سفید کردن دندان‌ها آشنا می‌شوید:

  • سعی کنید نوشیدنی را حتی‌الامکان با نی بنوشید. به این ترتیب تماس نوشیدنی با دندان‌هایتان به حداقل می‌رسد و خطر لک شدن دندان‌ها کم می‌شود.
  • ممکن است دندان‌ها بعد از بلیچینگ حساس یا دردناک شود. علاوه بر این که باید از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید، می‌توانید در صورت لزوم مسکن‌های بدون نسخه را از داروخانه خریداری و مصرف کنید.
  • از رژ لب و برق لب ضدلک استفاده کنید. تمام خانم‌ها باید لوازم آرایشی‌شان، به خصوص رژ لب را با دقت انتخاب کنند. اگر رژ لب با دندان‌ها تماس پیدا کند، ممکن است لکی دائمی را روی مینای دندان به جا بگذارد.
  • استفاده مرتب از نخ دندان نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد و به سفید ماندن دندان‌ها کمک می‌کند.

نبایدها

  • اگر درمان سفید کردن دندان‌ها را در مطب انجام داده‌اید، استفاده از کیت‌های سفید کننده خانگی را بلافاصله شروع نکنید. حداقل باید یک یا دو ماه صبر کنید تا دندان‌ها به دلیل زیاده‌روی در استفاده از محصولات سفید کننده ضعیف نشود. به خاطر بسپارید که تعادل نقش مهمی در زندگی دارد.

نقش دندانپزشک

هر چقدر هم که دندان‌هایتان سفید باشد، باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند پوسیدگی، مشکلات لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان را تشخیص بدهد تا دندان‌هایتان را در وضعیت بهینه نگه دارد. به علاوه دندانپزشک می‌تواند تری سفارشی برایتان بسازد تا از آن در خانه استفاده کنید و به این ترتیب مدت بیشتری از داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان لذت ببرید. بنابراین مراجعه به دندانپزشکی را پشت گوش نیندازید.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس