تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » روش درمان » روش درمان » بلیچینگ دندان در کودکان:سفیدی دندان واثر آن دراعتماد به نفس کودکان

بلیچینگ دندان در کودکان:سفیدی دندان واثر آن دراعتماد به نفس کودکان

آنچه می خوانید...

بلیچینگ

بعنوان یک مادر، شاید متوجه شده باشید که کودکتان با اعتماد به نفس خود مشکل دارد. ممکن است این مشکل بخاطر آکنه، افزایش وزن یا هورمون‌ها باشد، یا موضوع دیگری که شما کاملاً از آن غفلت کرده‌اید. لبخند کودکتان چگونه است؟ آیا کودکتان با اعتماد بنفس آن مرواریدهای سفید را با لبخند نشان می‌دهد یا هنگام خندیدن دهان خود را می‌پوشاند؟ یک لبخند سالم و درخشان ابزار قدرتمندی است مخصوصاً برای کودکان. با افزایش محبوبیت سفید کردن دندان در سال‌های اخیر، این فرآیند در بین کودکان از سنین 8 سالگی متقاضیان زیادی پیدا کرده است.  بی خطر بودن بلیچینگ برای کودکان ثابت شده و نتایج آن برای بعضی از کودکان می‌تواند زندگی آنها را تغییر دهد.  اگر از خود می‌پرسید که آیا کودک شما نیز می‌تواند کاندید انجام بلیچینگ باشد با مطب دندانپزشک تماس گرفته و وقت مشاوره تنظیم کنید.

علل افتادن لکه روی دندان‌ها چیست؟


سه عامل اصلی وجود دارد که باعث تغییر رنگ دندان‌ها بعد از مصرف غذا یا نوشیدنی می‌شود:

  • کروموژن‌ها: این ترکیبات که رنگدانه بسیار زیادی دارند به مینای دندان چسبیده و می‌توانند باعث لکه‌های جدی شونذ، مخصوصاً در صورت ترکیب با سایر عوامل لکه‌زا همچون تانین‌ها.
  • تانین‌ها (اسید پلی فنول): این مواد که پایه گیاهی دارند می‌توانند به دندان‌ها چسبیده و با افزایش دادن توانایی کروموژن‌ها برای چسبیدن به دندان، باعث افزایش لکه‌ها روی دندان‌ها می‌شوند.
  • اسید: این ماده مینای دندان را خورده و نرم می‌کند، که باعث می‌شود دندان خیلی راحت لکه را به شکاف‌های تازه ایجاد شده خود بگیرد.

غذاهای حاوی کروموژن، تانین یا اسید؛ اگر بطور دائمی مصرف شوند، نهایتاً دندان را لک خواهند کرد. آهن و باکتری‌های کروموژنیک – این عامل به آن اندازه که به نظر می‌رسد پیچیده نیست. اساساً این لکه‌ها بخاطر مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های و داروهای خاص ایجاد می‌شود.

نوشیدنی‌هایی که باعث بی‌رنگی دندان‌ها می‌شوند

اگرچه کودکان نباید نگران این عوامل لکه‌زا باشند، ولی بسیاری از نوشیدنی‌های مناسب برای کودکان حاوی همان نوع تانین‌ها، کروموژن‌ها و اسیدها هستند و دارای رنگ‌های خوراکی هستند که به آنها افزوده شده است.

  • قهوه: هر روزه بزرگسالان و کودکان بیشتری به فروشگاه‌های قهوه رفت و آمد می‌کنند که نگرانی‌ها را در مورد لکه شدن دندان‌ها بالا برده است زیرا این لکه‌ها می‌توانند با مصرف زیاد قهوه روی دندان‌ها ایجاد شوند. قهوه نه تنها میزان بالایی از تانین و کروموژن دارد بلکه بسیار اسیدی است، که بطرز نامساعدی تعادل pH دهان را تغییر می‌دهد. ترکیب این مواد باعث زرد شدن دندان‌ها به مرور زمان می‌شود و اسیدی بودن بالای قهوه نیز به غذاهایی که بعد از مصرف می‌شوند اجازه می‌دهد که سریع‌تر دندان‌ها را لک کنند یا به آنها آسیب برسانند. افزودن شیر می‌تواند به کاهش لکه زایی قهوه کمک کند.
  • چای: این ماده چه گرم مصرف شود چه سرد، بخاطر دارای بودن تانین و اسیدی بودن، بسیار بیشتر از قهوه می‌تواند باعث لکه شدن دندان‌ها شود. مخصوصاً انواع مختلف چای مثل چای سبز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های خاکستری روی دندان‌ها شود (که برطرف کردن آنها بسیار سخت است) در حالیکه چای سیاه می‌تواند دندان‌ها را زرد کند.
  • نوشابه: هرچیزی که کربناته شده باشد (حتی نوشیدنی‌های بدون شکر) اسیدی بوده و می‌تواند باعث آسیب رسیده به دندان شود، به همین خاطر حتی نوشابه‌های بی رنگ نهایتاً باعث لکه شدن دندان‌های کودکان خواهند شد. نوشیدنی‌های سرشار از قند نیز باعث تغذیه باکتری‌های داخل دهان خواهند شد، که این باکتری‌ها نیز اسید تولید می‌کنند. نوشابه‌های تیره حاوی کروموژن بوده و نوشابه‌های طعم‌دار غالباً از رنگ‌های خوراکی ساخته شده‌اند که هر دو این مواد می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند.
  • نوشیدنی‌های ورزشی: رنگ خوراکی موجود در نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. اکثر این نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید و قند هستند که باعث می‌شود نوشیدنی‌های ورزشی ضرر زیادی برای دندان‌ها داشته باشند.
  • عصاره انواع توت و گیلاس: عصاره هر میوه سرشار از رنگدانه‌هایی است که باعث افزایش خطر لکه شدن دندان‌های کودک شما شده و بسیاری از آبمیوه‌ها حاوی مقادیر زیادی قند نیز هستند. نوشیدن آن‌ها به ندرت به سفید شدن دندان‌های کودک کمک می‌کند.

غذا‌هایی که باعث بی‌رنگی دندان‌ها می‌شوند

  • آبنبات رنگی: آبنبات‌های با رنگ روشن، همچون آبنبات چوبی معمولاً حاوی رنگ‌های خوراکی هستند که این مواد یکی از لکه‌زاهای تهاجمی دندان هستند. اگر زبان کودک پس از مصرف این مواد قندی تغییر رنگ می‌دهد، پس می‌توانید مطمئن باشید که روی دندان‌های او نیز تأثیر خود را گذاشته است. خروس قندی و سایر انواع آبنبات نیز حاوی همین نوع رنگ‌ها هستند. جدا از رنگ‌هایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند، بیشتر آبنبات‌های سفت سرشار از قند بود و چسبناک بودن آنها نیز می‌تواند باعث نابودی دندان‌ها از طریق پوسیدگی دندان شود.
  • میوه‌ها و سبزیجات تیره: اگرچه این مواد  برای سلامت شما مفید هستند، ولی انواع مختلف توت همچون بلوبری، بلک بری و تمشک سرشار از کروموژن‌ها هستند. سایر میوه‌ها لکه‌زا عبارتند از انواع گیلاس، انگور و انار. در صورتی که چغندر دائماً مصرف شود می‌تواند باعث تغییر رنگ شدید دندان‌ها شود. گوجه‌ها مخصوصاً در سس، سرشار از اسید بوده و می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. از این خوراکی‌های سالم مصرف کنید، ولی حتماً بعد از مصرف آن مسواک بزنید یا دهان خود را آبکشی کنید تا قدرت لکه‌زایی آنها کاهش یابد.
  • مرکبات: مرکبات همچون لیمو، لیمو ترش، پرتقال و گریپ فروت اسید بالایی دارند که می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

سعی کنید لیستی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث لکه شدن دندان‌ها می‌شود تهیه کنید و مصرف آنها را قطع کنید یا کاهش دهید، ضمناً به خاطر داشته باشید، اگر غذا یا نوشیدنی می‌تواند لباس کودک را لک کند پس قطعاً خواهد توانست روی دندان‌های او را نیز لکه بیاندازد. از آنجایی که نمی‌توان از تمام غذاهایی که باعث لکه می‌شود دوری کرد تا دندان‌ها را سفید نگاه داشت و برخی از این غذاها برای سلامت کودک ضروری هستند، سعی کنید اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، زیرا این کار تأثیر بسیار زیادی در مبارزه علیه تغییر رنگ دندان دارد.

انواع لکه در دندان‌های کودکان


انواع لکه

 

دندانپزشکان تغییر رنگ دندان را به دو دسته طبقه بندی می‌کنند: تغییر رنگ دندان با منشأ بیرونی و تغییر رنگ دندان با منشأ درونی

تغییر رنگ دندان با منشأ بیرونی

این نوع تغییر رنگ معمولاً سطحی است و ظاهری زرد رنگ دارد که روی تمام سطح دندان دیده می‌شود. این تغییر رنگ معمولاً بخاطر مصرف غذاها یا نوشیدنی‌هایی است که رنگ‌های قوی در آنها وجود دارد. شاید بدترین این نوشیدنی‌ها چای سیاه باشد، زیرا غلظت بالایی از تانین دارد که در شکاف‌های بسیار ریز روی دندان‌ها گیر می‌افتد و باعث لکه شدن دندان می‌شود.

تغییر رنگ دندان با منشأ درونی

این نوع از تغییر رنگ دندان معمولاً روی تمام سطح دندان دیده نمی‌شود، در عوض معمولاً کوچک و منطقه‌ای بوده و بسیار تیره است. این لکه‌های دندان بسیار عمیق‌تر هستند و اساساً داخل دندان شکل می‌گیرند. معمولاً این نوع تغییر رنگ عوارض جانبی مصرف برخی داروهاست. همچنین این لکه‌ها می‌توانند در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید، در نتیجه بیماری یا در نتیجه مشخص شدن لایه عاج دندان باشد هنگامی که مینای روی سطح دندان فرسوده می‌شود.

چه سنی برای شروع درمان بلیچینگ در کودکان مناسب است؟


سنی

 

بلیچینگ کاملاً بی خطر بوده و هیچ آسیب مضری به مینای دندان نمی‌زند.  توصیه می‌شود تا وقتی که تمام دندان‌های دائمی کودک درآمدند برای انجام درمان بلیچینگ صبر کنید. معمولاً تمام دندان‌های دائمی در سن 11 الی 12 سالگی درمی‌آیند.

سفید کردن دندان در خانه یا در مطب


سفید کردن حرفه‌ای دندان می‌تواند تأثیری آنی در ظاهر و اعتماد به نفس بگذارد. پس انجام آن را برای شما و کودکتان توصیه می‌کنیم، ولی هر دوی آنها شامل حداقل یکبار مراجعه به مطب دندانپزشک است.

  • می‌توانید به کودکتان اجازه دهید تا سفید کردن دندان‌های خود را در منزل انجام دهد.  هرچند، ابتدا باید با دندانپزشک ملاقات کنید و مشکلات سلامت دندان‌های کودک را بررسی کنید. پس از معاینه کامل و جرم گیری، پزشک در مورد نحوه و مراقبت‌های استفاده صحیح از محصولات سفید کننده به شما آموزش خواهد داد.
  • می‌توانید در درمان سفید کردن دندان که با سفید کردن حرفه‌ای توسط دندانپزشک لبخند می‌زند سرمایه گذاری کنید.  درمان اولیه توسط پزشک انجام می‌شود. سپس او به کودک شما یاد خواهد داد تا به خوبی مراحل آن را انجام دهد از جمله استفاده از دستگاه مخصوص سفید کننده.

درمان تغییر رنگ دندان


بعضی از انواع لکه‌های دندان را می‌توان با نوارهای سفید کننده که به آن وایتال بلیچینگ می‌گویند، درمان کرد؛ در این شیوه درمان‌های بر پایه هیدروژن پروکسید روی دندان‌ها انجام شده و سپس از نورهای خاصی می‌توان استفاده کرد تا به فرآیند سرعت بخشید. این نوع درمان‌ها معمولاً برای تغییر رنگ خفیف و یکدست دندان انجام می‌گیرند. اگر دندانپزشک به شما این نوع از سفید کردن دندان را پیشنهاد کرده، او نه تنها بر طبق سن کودک و توانایی تحمل درمان، بلکه بر اساس وضعیت دندان‌های کودک و لکه شدن آنها، دوره مناسب درمان را پایه‌گذاری کرده‌ است. این نوع درمان‌ها معمولاً برای تغییر رنگ سطح دندان انجام می‌شود و عوارض جانبی آن افزایش موقتی حساسیت دندان‌هاست.

برای تغییر رنگ‌های دندان با منشأ درونی، تکنیک‌های دیگری وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. این تکنیک‌ها شامل، تکنیک “اچ، بلیچ و سیل” است که لکه‌هایی را که نزدیک به سطح دندان قرار دارند از بین می‌برد، “میکرو ابرینژن با بلیچینگ دندانی” که کمی سخت‌تر است، یا اگر این درمان‌ها برای سفید کردن دندان شما کافی نبودند، برای مثال در صورت وجود لکه‌های عمیق تتراسایکلین، کامپوزیت‌های ونیر، که روی سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشاند و مستلزم برداشتن یک لایه از مینای دندان است می‌توانند تجویز شوند.

ونیرها دائمی نیستند، به همین خاطر اگر به فکر انجام درمان با ونیرها هستند، شاید بهتر باشد مطمئن شوید که آیا کودک می‌تواند در بزرگسالی نیز از ونیرها مراقبت کند تا از بروز هرگونه مشکل بیشتر پیشگیری کنید. گاهی اوقات سفید کردن دندان تنها یک نگرانی کوچک زیبایی است و انجام اقدامات بیش از اندازه برای سفید به نظر رسیدن دندان‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دندان در طولانی مدت شود. اگر می‌خواهید برای کودک خود از درمان سفید کردن دندان استفاده کنید، این مسئله مهم است که با دندانپزشک خود در مورد میزان ناراحتی این درمان، مقدار هزینه آن و میزان تأثیر آن در برطرف کردن مشکلات صحبت کنید.

نحوه استفاده بی‌خطر از محصولات سفید کننده


پس در مورد نحوه انجام این درمان مشکل دارید.  واضح است که کودکی که، به معنای واقعی کلمه، بزرگتری در هنگام استفاده از این مواد روی کار او نظارت نکند، ممکن است از محصولات سفید کننده دندان استفاده بیش از حد یا غلط کند. البته هیچ موردی از آسیب قابل توجه به کودک، در صورت استفاده از این محصولات طبق تجویز پزشک، گزارش نشده است.

آیا دندان‌ها پس از درمان سفید کردن حساس خواهند شد؟


اکثر اوقات بیمار برای 8 الی 10 ساعت پس از انجام درمان “سفید کردن با لیزر” حساسیت دندانی خواهد داشت.  در هنگام استفاده از تری‌های بلیچینگ به تنهایی، تا این اندازه حساسیت دندانی وجود ندارد، ولی نتایج این استفاده از این تری‌ها نیز به آن اندازه چشمگیر نیست. عصب‌های زیرین در دندان‌های کودکان  نسبت به بزرگسالان بزرگتر است.  این می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان کودک در 24 ساعت پس از درمان شود.

 سفید کردن دندان چقدر هزینه دارد و چه مدت طول می‌کشد؟


این مسئله به جایی که شما زندگی می‌کند و این مسئله که آیا تری‌های بلیچینگ نیز به هزینه اضافه می‌شود یا نه بستگی دارد.  این درمان حدوداً دو ساعت در مطب طول می‌کشد.  پس از آن، از بیمار خواسته می‌شود تا چند شب برای یک ساعت در هر بار، از تری‌ها استفاده کند.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس