تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » روش درمان » روش لمینت دندان » لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

آنچه می خوانید...

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان یک درمان زیبایی رایج برای دندان است که به منظور تغییر ظاهر لبخند افراد، استفاده می‌شود. لمینت‌ها سطح قابل رویت دندان‌ها را می‌پوشانند و باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر آنها می‌شوند. دندانپزشکان می‌توانند لمینت‌های دندان را به صورت واحد روی هر دندان قرار دهند یا اینکه از یک مجموعه روکش یکدست، برای پوشاندن تمام دندان‌هایی که هنگام لبخند زدن در معرض دید قرار می‌گیرند، استفاده کنند. از آنجا که لمینت دندان بخش‌های قابل مشاهده دندان را می‌پوشاند، می‌تواند شکل، رنگ و اندازه دندان‌ها را تغییر دهد.

دندانپزشکان می‌توانند لمینت دندان را از یک لایه نازک پرسلن یا مواد پرکننده همرنگ دندان که کامپوزیت نامیده می‌شود، بسازند. ضخامت لمینت دندان بسته به نوع مشکلی که باید به وسیله آن پوشانده شود، متفاوت است. به عنوان مثال برای پوشاندن تغییر رنگ بسیار تیره دندان‌ها، به یک لایه ضخیم‌تر از پرسلن یا کامپوزیت احتیاج است تا از دیده شدن لکه‌ها از روی لمینت جلوگیری شود.

آیا شما متقاضی مناسبی هستید؟


لمینت برای اکثر بیمارانی که دچار مشکلات دندان هستند روشی مناسب است. در موارد زیر شما متقاضی مناسبی برای این روش خواهید بود:

وجود لکه‌های پررنگ بر روی دندان

در حالی که روش‌های سفید کننده دندان تا حد زیادی در از بین بردن لکه‌های خارجی مؤثر هستند، لکه‌های بسیار پر رنگ پاسخ مناسبی به این روش‌ها نخواهند داد. لمینت دندانی می‌تواند این لکه‌ها و همچنین لکه‌های داخلی در اثر پرکردگی و پوسیدگی را بپوشاند.

وجود مشکلات ظاهری خفیف در دندان‌ها

لمینت دندان روشی بسیار مؤثر برای پوشاندن شکستگی، ترک خوردگی و بدشکلی دندان خواهد بود. در حالی که روش باندینگ نیز می‌تواند این مشکلات را رفع کند، استفاده از ونیر یا لمینت روش پایدارتری خواهد بود.

وجود مشکلات ظاهری متعدد که قصد اصلاح آن‌ها را دارید

لمینت دندان یک روش چند منظوره بوده و می‌توان برای مقاصد مختلفی از آن استفاده کرد. برای مثال در صورتی که دندان‌های شما مقداری نامرتب بوده و یک دندان شکسته و چند دندان لکه‌دار داشته باشید می‌توانید همه‌ی این مشکلات را با استفاده از لمینت برطرف کنید. بدون این روش برای رسیدن به اهداف خود باید چندین روش درمانی را به کار بگیرید.

سلامت مناسب دهان و دندان

قبل از انجام هرگونه عمل زیبایی دندان، مهم است که سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما بررسی شود. در صورت وجود مشکل، پس از انجام روش‌های ترمیمی لازم می‌توانید از لمینت استفاده کنید.

وجود مینای کافی بر روی دندان

لمینت به مینای دندان شما می‌چسبد. با وجود اینکه دندانپزشک برای نصب لمینت مقداری از مینای دندان شما را می‌تراشد ولی لایه‌های زیرین آن باقی مانده و در صورت کافی نبودن مینا، لمینت سطح مناسبی برای چسبیدن در اختیار نخواهد داشت.

داشتن دندان‌های نسبتاً مرتب

با وجود اینکه لمینت می‌تواند برای پوشاندن دندان‌های نامرتب کاربرد داشته باشد، افرادی با نامرتبی شدید دندان احتمالاً متقاضی مناسبی برای این روش نخواهند بود. نامرتبی شدید دندان باعث وارد شدن فشار بر روی دندان و شکستن لمینت خواهد شد.

عدم وجود دندان قروچه

بروکسیسم یا دندان قروچه می‌تواند به ونیرها آسیب رسانده و باعث ترک خوردگی و شکستن آن‌ها شود. همچنین اگر عادت جویدن ناخن، جویدن یخ و یا استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار را دارید احتمالاً متقاضی مناسبی برای انجام لمینت نخواهید بود چراکه این عادت‌ها باعث آسیب به دندان‌های شما خواهند شد.

مراقبت مناسب از دندان‌ها

از آن جایی که لمینت بر روی سطح دندان شما نصب می‌شود مهم است که با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندان پزشک از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید. با مراقبت مناسب لمینت تا سال‌ها باقی خواهد ماند.

نداشتن دندان‌های حساس

شایع‌ترین علت حساس بودن دندان‌ها ساییدگی مینای دندان است. به منظور نصب لمینت لازم است تا مقداری از مینای دندان شما تراشیده شود. در غیر این صورت لمینت بیش از حد برجسته شده و ظاهری غیر طبیعی می‌گیرد. در صورتی که مینای دندان شما از قبل ساییده شده باشد، برداشتن مقدار بیشتری از آن می‌تواند باعث حساسیت بیش از حد دندان و آسیب به آن شود. در صورتی که مینای دندان شما کافی نباشد دندانپزشک روش‌های جایگزین مثل باندینگ را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟


لمینت دندان ده سال و احتمالاً بسیار بیشتر عمر می‌کند. رعایت مداوم بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری دارد.

حداقل دو بار در سال باید برای معاینه شدن و تمیز کردن لمینت‌ها، با دندانپزشک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین مهم است که از دندان‌های خود فقط برای خوردن غذا استفاده کنید- جویدن سر مداد، جویدن یخ، پاره کردن کیسه‌های پلاستیکی، شکستن آجیل و ناخن جویدن کاملاً ممنوع است.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس