تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مطالب مفید » مناسب ترین سن برای ارتودنسی در 7تا 10 سالگی است. می دانید چرا؟

مناسب ترین سن برای ارتودنسی در 7تا 10 سالگی است. می دانید چرا؟

آنچه می خوانید...

بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند بهترین سن برای اینکه فرزند خود را به مطب ارتودنسی ببرند چه زمانی است، اغلب به این دلیل که این موضوع اصلی مکالمه بین والدین یا فرزندانشان در مدرسه است یا اینکه آنها می‌خواهند فرصت داشته باشند تا در آینده برای هزینه درمان ارتودنسی آماده شوند. متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که کودکان بین 7 تا 10 سالگی برای چکاپ به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند، برای این کار هیچ معرفی نامه‌ای از دندانپزشک لازم نیست. طبيعی است که شما هر چه زودتر لبخندی زيبا (و اعتماد به نفسی که به دنبال خود به ارمغان می‌آورد) را برای فرزند دلبند خود خواستار باشید، اما در واقع هيچ بهترین سنی برای درمان ارتودنسی مشخص نشده است. این سن از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و به مورد تحت درمان، بستگی دارد. با این حال، یکی از مواردی که می‌توان برای بعضی افراد گفت این است که ارزیابی زودرس ارتودنسی همیشه ایده خوبی است. این کار به ارتودنتیست اجازه می‌دهد تا بررسی کند که آیا مشکالتی وجود دارد یا خیر و ذهن شما و کودک شما را به بهترین شیوه ممکن با کلمات خود آرام کند.

نشانه‌هایی که کودک شما باید چکاپ ارتودنسی زودهنگام داشته باشد


 

نشانه‌هایی-که-کودک-شما-باید-چکاپ-ارتودنسی-زودهنگام-داشته-باشند

هر کودکی می‌تواند از یک چکاپ زودهنگام ارتودنسی بهره مند شوند، با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که پیشنهاد می‌کند فرزند شما به طور خاص می‌تواند از یک جلسه چکاپ ارتودنسی بهره‌مند شود. چیزهایی که باید به دنبال آن باشید عبارتند از:

  • از دست رفتن دندان‌های کودک به علت کرم خوردگی (تخريب) يا تروما
  • خروپف یا تنفس از طریق دهان
  • کاملا جفت نشدن دندان‌ها هنگام قرار گرفتن فک‌ها روی یکدیگر
  • بیرون زدگی یا شلوغی دندان‌ها
  • مشکلات بایت یا جویدن
  • مکیدن انگشت شست
  • سابقه خانوادگی خرابی یا افتادن دندان

در چه سنی شما باید فرزند خود را برای اولین ارزیابی ارتودنسی بیاورید؟


پزشکان توصیه می‌کنند که شما برای اولین ارزیابی ارتودنسی، فرزند خود را در سنینی بین 7-10 سالگی بیاورید. در این سنین، بیشتر کودکان ترکیبی از دندان‌های دائمی و شیری دارند، که به متخصص ارتودنسی برای تعیین وجود هر گونه مشکل در حال پیشرفت مانند انحراف فک، شلوغی، و یا اوربایت کمک خواهد کرد. ممکن است برای شما به عنوان والدین کودک دشوار باشد که تعیین کنید آیا ارتودنسی برای فرزند شما لازم است یا خیر. در این موارد، ارتودنتیست‌ها آموزش ویژه‌ای دیده‌اند تا دریابند که چه موقع و چه درمانی مناسب است، چه موقع باید صبر کنید و چه موقع وقت درمان فرا رسیده است. در برخی موارد ممکن است ارتودنسی یک دوره درمان یک تا پنج ساله را پس از ارزیابی اولیه توصیه کند، اما در موارد دیگر ممکن است اقدامات اولیه ارتودنسی وجود داشته باشد که متخصص بتواند از آنها برای جلوگیری از مشکلات در حال پیشرفت استفاده کند. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است از مراجعه به متخصص ارتودنسی سود ببرد، معرفی نامه از دندانپزشک عمومی شما لازم نیست.

مزایای استفاده از درمان زودهنگام چیست؟


درمان اولیه ارتودنسی اغلب تحت عنوان فاز اول نامیده می‌شود، زیرا معمولا هنگامی که فرزند شما بزرگتر می‌شود، درمان بعدی ادامه پیدا می‌کند. درمان اولیه ممکن است برخی از مشکلات جدی‌تر مربوط به بایت را هدف بگیرد. استفاده از تجهیزات مناسب ارتودنسی در کودکی می‌تواند به ایجاد فضا در دهان برای دندان‌های دائمی ایجاد کند تا این دندان‌ها در جای مناسب قرار گیرند. درمان اولیه همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب فیزیکی و عاطفی که ممکن است در اثر دندان‌های جلویی قرار گرفته در موقعیت نامناسب کمک کند و همچنین دندان‌های نامرتب باعث آزار کودک در مدرسه و مستعد آسیب دیدگی هستند، به خصوص در هنگام ورزش، و ممکن است از بهداشت مناسب دهان و دندان جلوگیری کنند. در حالی که هیچ بهترین سنی که در آن یک کودک باید درمان ارتودنسی را دریافت وجود ندارد، آنچه که مهم است این است که آنها به متخصصی مراجعه کنند که یا نیاز به درمان زود هنگام را رد کند، یا بهترین اقدامات را توصیه کند. ارتودنتیست‌ها متخصصین واجد شرایط و با تجربه‌ای هستند که می‌توانند مشکلات مربوط به هماهنگی دندان و فک را کنترل کنند. ارتودنتیست‌ها می‌توانند بهترین زمان برای درمان یک مشکل ارتودنسی خاص را تعیین کنند، چه هنگام کودکی، نوجوانی و چه در بزرگسالی. با راهنمایی متخصص ارتودنسی، دندان و لبخند کودک شما در دستان شماست.

درمان در بزرگسالان


درمان-ارتودنسی-در-بزرگسالانمهم این است که به یاد داشته باشید که بزرگسالان نیز می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند و هیچ دلیلی وجود ندارد که خیلی دیر باشد تا لبخندی که شایسته آن هستید را دریافت کنید. در واقع، درمان‌های ارتودنسی زیادی وجود دارد که به طور خاص در بیماران بزرگسال انجام می‌شود.

ارتودنسی بین سنین 11 و 15 سالگی در بزرگسالان

بین سنین 11 و 15 سالگی اگر همه دندان‌های دائمی فرزند شما نروئیده باشد بیشتر دندان‌های دائمی او درآمده‌اند و نوجوان شما آماده است که اگر نیاز داشته باشد، درمان ارتودنسی را دریافت کند. دندان‌های کج و بایت‌های بد خود به خود اصلاح نمی‌شوند، بنابراین این بهترین زمان برای درمان ارتودنسی است زیرا هنوز نوجوان در حال رشد است. از طرفی این زمان برای درمان ارتودنسی مناسب است، زیرا بسیاری از کودکان امروز علاقه مند هستند که از بریس استفاده کنند زیرا اکثر دوستانشان نیز از چنین تجربه‌ای برخوردار شدند. در این سنین جوانی، فشارهای زندگی، خانواده و آثار و تبعات منفی بریس هنوز وجود ندارد. علاوه بر این، نوجوانان در این سن به سرعت در حال رشد هستند و ارتودنتیست‌ها می‌توانند از مزایای این جهش‌های رشدی استفاده کنند تا به تغییر ساختار استخوان، بایت و دندان‌ها برای نتایج بهتر کمک کنند. همچنین، متابولیسم بالا در این سال‌ها به کاهش زمان درمان کلی و کاهش ناراحتی در درمان ارتودنسی کمک می‌کند.

گزینه‌های درمان بزرگسالان

وقتی که نوبت به درمان ارتودنسی می‌رسد، سن مهم نیست. دندان‌های سالم را می‌توان در هر سنی با موفقیت جابجا کرد. امروزه حدود 25 درصد از بیماران ارتودنسی بزرگسالان هستند. بریس‌های همرنگ دندان و ارتودنسی نامرئی به همراه پیشرفت‌های دیگر در تکنیک‌ها، ارتودنسی بزرگسالان را از لحاظ پذیرش ظاهری و از لحاظ فنی ساده کرده است. امروزه بیشتر بزرگسالان در حال درمان ارتودنسی هستند و می‌دانند که یک لبخند زیبایی یک لبخند سالم است و در هر سنی به نظر می‌رسد ممکن است زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای شما را بهبود بخشد. دندان‌های کج و بایت‌های بد می‌تواند به تحلیل لثه و استخوان، پوسیدگی دندان، سایش غیر طبیعی مینای دندان، سردرد و درد مفصل فک (TMJ) کمک کند. درمان بزرگسالان ممکن است طولانی‌تر شود زیرا حرکت دادن دندان‌ها در ساختار استخوانی غیرقابل رشد دشوارتر است. همچنین، مشکلات خاصی از بایت تنها با ارتودنسی قابل حل نیستند و ممکن است برای نتایج زیبایی صورت، اسکلتی و بایت بهتر، جراحی مورد نیاز باشد. پس از استفاده از بریس برای اولین بار، شما بریس خود را احساس می‌کنید و حدود 3-5 روز در معرض درد هستید. پس از تنظیمات دوره‌ای ارتودنسی (سفت کردن)، نیز ممکن است مقداری درد تجربه کنید. دیر یا زود، شما به بریس‌های خود عادت می‌کنید و حساسیت شما به تنظیمات کم می‌شود.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس