تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » روش درمان » روش لمینت دندان » چه زمانی تعویض لمینت دندان لازم است؟

چه زمانی تعویض لمینت دندان لازم است؟

آنچه می خوانید...

لمینت‌های دندان، پوشش نازکی هستند که برای بخشیدن ظاهر سالم‌تر، روی دندان‌های طبیعی نصب می‌شوند. لمینت‌ها معمولاً فقط برای دندان‌های پیشین به کار می‌روند و رنگ آن‌ها با سایر دندان‌های شما هماهنگ است.

چه زمانی تعویض لمینت دندان لازم است؟


امکان برداشتن لمینت‌ها از سطح دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی ویژه وجود دارد. با این حال اگر لمینت‌های شما کیفیت بالایی داشته باشند و توسط دندانپزشک مجرب نصب شده باشند، هیچ دلیلی برای برداشتن لمینت‌ها وجود ندارد.

لمینت دندان

ممکن است به دلایل زیر وادار به برداشتن یا تعویض روکش‌ها شوید:

  • ترک خوردگی و آسیب دیدگی: اگرچه لمینت‌های پرسلن از دوام بالایی برخوردارند، اما درست به اندازه دندان‌های طبیعی آسیب پذیر هستند و در صورت آسیب دیدگی یا جویدن اجسام سخت، می‌توانند  ترک خورده یا شکسته شوند. در این صورت برای محافظت از دندان زیرین لازم است لمینت شکسته تعویض شود.
  • پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان زیرین:  لمینت‌ها فقط قسمت جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند. این امر بدین معنا است که در مناطقی که در معرض دید قرار ندارند، همچنان مستعد پوسیدگی و آسیب‌دیدگی هستند. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد باید لمینت‌دندان برداشته شود تا بتوان دندان‌های زیرین را ترمیم کرد.
  • شل شدن لمینت: ممکن است با گذشت زمان سمنت (چسب) دندانی که برای اتصال لمینت به دندان از آن استفاده شده است، خراب شده و باعث شل شدن لمینت‌ها شود. این مشکل می‌تواند باعث جمع شدن باکتری‌ها و پلاک‌ها در پشت لمینت شود. دندان پزشک باید لمینت را بردارد تا از وارد شدن آسیب به دندان‌های اصلی یا پوسیدگی آنها جلوگیری کند.
  • لکه یا تغییر رنگ: اگرچه لمینت‌های پرسلن در برابر تغییر رنگ و ایجاد لکه مقاوم هستند، اما ممکن است دندان‌های طبیعی مجاور به تدریج تغییر رنگ دهند. این امر می‌تواند باعث ایجاد تمایز رنگ بین دندان‌های طبیعی و لمینت شود. از آنجا که نمی‌توان لمینت‌ها را سفید کرد و ممکن است سفید کردن دندان‌های طبیعی باعث ایجاد تفاوت رنگ بیشتری شود، این موارد توصیه نمی‌شوند. گزینه باقی مانده، جایگزینی روکش‌ها برای دستیابی به  رنگ یکدست دندان‌ها است.

جایگزینی لمینت دندان


در هنگام نصب اولیه لمینت، یک لایه نازک از مینای دندان برداشته می‌شود تا فضای کافی برای نصب لمینت ایجاد گردد. پس از این فرآیند، دندان تا همیشه نیازمند محافظت با استفاده از یک روکش است. بنابراین روند تعویض باید در اسرع وقت کامل شود.

اگر لازم است لمینت پرسلن به دلیل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان تعویض شود، باید قبل از نصب لمینت‌های جدید، این مشکلات درمان شوند. با این حال اگر تعویض لمینت به منظور زیبایی انجام می‌شود، دندانپزشک می‌تواند لمینت‌های قدیمی را برداشته و در همان جلسه دندانپزشکی آنها را با یک دست لمینت جدید جایگزین کند.

فرآیند جایگزینی روکش‌ها با برداشتن لمینت اصلی از روی دندان آغاز می‌شود. به هیچ گونه تغییر شکل بیشتر احتیاجی نیست، فقط دندان‌ها کاملاً تمیز می‌شوند تا  بقایای سمنت قبلی و آلودگی از سطح آنها پاک شود. پس از تمیز کردن دندان‌ها، دندانپزشک برای تولید لمینت‌های جدید عکس برداری یا  قالب برداری می‌کند. پس از آنکه لمینت‌های جدید آماده شدند، روی دندان نصب می‌شوند و بیمار می‌تواند زیبایی لبخند خود را بازیابد.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس