تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مقالات دندانپزشکی » کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است ؟

کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است ؟

آنچه می خوانید...

مزایای کامپوزیت‌های ونیر
روکش لایه نازکی است که از مواد ترمیمی تشکیل شده است و روی دندان قرار میگیرد. به این دلیل از روکش استفاده میکنیم تا از دندانهای آسیب دیده محافظت کنیم و همینطور ظاهر زیباتری به دندانها بدهیم. عمدتا دو نوع ماده پرسلن ترکیبی و دندانسازی را میتوان در ساخت روکش به کار برد.

روکشهای کامپوزیت به بهبود بافت‚ شکل‚ رنگ و اندازه دندانها کمک میکنند و به لحاظ ظاهری زیبایی زیادی به آنها میبخشند. همچنین این روکشها ترکها و شکستگی‌های جزئی را میپوشانند.

 روکشهای کامپوزیت با به کار بردن مواد کامپوزیت برای روی سطح دندانها ساخته شده‌اند بنابراین این مواد تراشیده میشوند تا به شکل دلخواه دربیایند. ساختن روکشهای کامپوزیت نیاز به مهارت و تخصص زیادی دارد و کار ساده‌ای نیست.

 کاندیدای خوب برای کامپوزیت ونیر


قبل از اینکه دندانپزشک به شما اجازه استفاده از کامپوزیت را بدهد باید شرایط مختلفی را بررسی کند.

هنگامی که دندان‌هایتان لکه‌دار شده است

دندان‌های لكه‌دار نباید مشکلی ایجاد کنند زیرا مواد سفید کننده زیادی در بازار پیدا می‌کنید که به روشن شدن سایه دندان کمک می‌کند. روکش‌های دندانی برای تغییر رنگ‌های خفیف یا متوسط ​​مناسب نیستند. فقط وقتی به سطح لکه‌های عمیق رسیده‌اید، دندانپزشک روکش دندان را برای شما توصیه می‌کند. وقتی روی دندان‌هایتان لکه‌های بسیار تیره به وجود بیاید، با هیچ نوع محلول سفید کننده‌ای درمان نمی‌شود. اغلب اوقات، به دلیل پوسیدگی یا پر شدن دندان، تغییر رنگ شدیدی در دندان ایجاد می‌شود. پس از چنین درمان‌ها یا مشکلات دندانی، ممکن است با سایه‌های بسیار تیره‌ای روبرو شوید که فقط با روکش قابل درمان هستند.

هنگامی که دندان‌هايتان شکسته است

برای افرادی که دندان یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند، داشتن یک لبخند زیبا امری غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد. اما با پیشرفت فناوری مدرن و پیشرفت در علم پزشکی، تکنیک‌های جدید دندانپزشکی در حال ظهور است. نه تنها روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند دندان از دست رفته شما را جایگزین کند، بلکه می‌توان با دندان از دست رفته وارد کلینیک شد و در همان روز با مجموعه‌ای جدید از دندان‌های براق از كلينيك خارج شد. هنگامی که دندان‌های مناسب خود را تهیه کنید، در تمام عمر برای شما مناسب خواهند بود. این نه تنها برای هضم مناسب غذای شما لازم است بلکه به شما در ایجاد ظاهری خیره کننده نیز کمک می‌کند.

دندان‌های شکسته شما بر اساس شدت آن با روکش دندان برطرف می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است دندان‌های شما آن‌قدر خوش شانس نباشند که تا زمانی که می‌خواهید با شما بمانند. دلایل زیادی می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان‌های شکسته یا مینای دندان آسیب دیده شود. بسیاری از شکستگی‌ها باعث گزش دهان می‌شوند در حالی که برخی دیگر منجر به یکسری مشکلات جدی می‌شوند که نیاز به توجه فوری دندانپزشکی دارند. روکش‌ها قابل تنظیم هستند و از این رو شما حتی پس از شکستن دندان نیز دندانی کاملاً شبیه دندان خود خواهید داشت.

وقتی لبخند خود را دوست ندارید

اگر بیش از حد احساس خجالت می‌کنید و افکار فوق العاده اضطراب آور درباره لبخند خود دارید، به این معنی است که قطعاً دندان‌های شما مشکلی دارند. اغلب اوقات این ناامنی‌ها از افراد غریبه ایجاد می‌شود که به دندان‌های شما برای مدت طولانی توجه می‌کنند و سپس در مورد آن‌ها (یا چگونگی جدا بودن دندان‌های شما) اظهار نظر می‌کنند. شما در مورد آن تأمل می‌کنید و سپس کوهی از حقارت را در ذهن خود ایجاد می‌کنید. ناراضی بودن از لبخند شما یا اینکه مردم شما را مسخره می‌کنند می‌تواند دلیلی داشته باشد. این مشکل ممکن است به دلیل نامرتب بودن دندان‌ها یا لک شدن دندان‌ها در اثر سیگار کشیدن یا نوشیدن زیاد الکل رخ دهد. گاهی اوقات دندان‌های کج شما نیز می‌تواند منبع شوخی دیگران باشد. دلیل آن هر چه که باشد، اطمینان حاصل کنید که همیشه راه حل آن را دارید. روکش‌های دندانی از بروز همه این مشکلات برای شما جلوگیری کرده و لبخندی خارق‌العاده را به لب‌های شما می‌بخشند.

مشکلی در مینای دندان وجود ندارد

وقتی نوبت به چسباندن دندان می‌رسد، دندانپزشک نگاهی به مینای دندان شما می‌اندازد. اگر به مقدار کافی مینای دندان داشته باشید، جراحی موفقیت آمیز خواهد بود. قدرت اتصال فقط به مقدار مینای دندان شما بستگی دارد. اگر مقدار زیادی مینا روی دندان شما وجود نداشته باشد، دندانپزشک شما بیشتر از این پیش نمی‌رود و گزینه‌های دیگری را برای شما فراهم می‌کند که ایمن‌تر و برای شما مناسب‌تر باشند.

پر کردن فاصله بین دندان‌های شما

اگر بین دندان‌های شما فاصله زیادی وجود دارد، می‌توانید آن را با کامپوزیت پر کنید. اما در اینجا برخی مشکلات وجود دارد که باید پیگیری کنید. اگر در بین دندان‌های شما فاصله کمی وجود داشته باشد، طبیعی است. اما فاصله زیاد می‌تواند دستاویزی برای مسخره کردن دیگران باشد و از این رو مردم اغلب با مشکل اعتماد به نفس روبه‌رو می‌شوند. در این شرایط روکش‌ها گزینه مناسبی برای پر کردن فاصله بین دندان‌های شما خواهند بود. دندانپزشک شما ممکن است 2 گزینه ارائه دهد. یکسری باندینگ‌ها که به طور کلی می‌توانند مناسب باشند و سایر روکش‌های دندانی که ممکن است برای شما بهترین گزینه محسوب شوند. اکنون بر اساس شرایط و میزان فاصله دندانی شما، دندانپزشک گزینه درمانی مناسب را برای شما در نظر می‌گیرد.

درمان دندان‌های کج

روکش دندان به درمان دندان‌هایی که به صورت خفیف کج هستند،‌ کمک می‌کند

 کامپوزیت چقدر دوام دارد؟


دوام این روکش بستگی به این دارد که چقدر بیمار خوب از دندانهایش مراقبت میکند و عادات غذایی خوبی دارد. اگرچه روکشهای کامپوزیت چندین سال دوام دارند اما مثل دندانهای طبیعی محکم نیستند و ممکن است بشکنند ترک بخورند و بسیار مهم است که با ملاحظه با آنها رفتار کنید. روکشهای کامپوزیت مراقبت و نگهداری دائم نیاز دارند چون به سرعت لکه میگیرند و نیاز است که همیشه آنها را مسواک کنید. هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خودتان مراجعه کنید تا همیشه لبخند زیبا و تمیزی داشته باشید.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس