تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مقالات دندانپزشکی » علل برتری ارتودنسی به روش دیمون در مقایسه با ارتودنسی سابق چیست؟

علل برتری ارتودنسی به روش دیمون در مقایسه با ارتودنسی سابق چیست؟

آنچه می خوانید...

اگر شما می‌خواهید که با صاف کردن دندان‌های خود، لبخند زیباتری پیدا کنید، مسلماً تمایل دارید که روشی را انتخاب کنید که بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد، زمان درمان آن نیز کوتاه باشد و کمتر باعث ناراحتی شما شود. قبل از تصمیم‌گیری، بهتر است در مورد مزایای ارتودنسی به روش دیمون اطلاعاتی داشته باشید. ارتودنسی به روش دیمون مشابه ارتودنسی معمولی است که در آن از سیم‌ها و براکت‌های فلزی استفاده می‌شود. البته ارتودنسی به روش دیمون مزایای بیشتری دارد. در این روش ارتودنسی از براکت‌های خودنگهدارنده استفاده می‌شود. این براکت‌ها نیازی به باند برای ایجاد کشش روی بریس‌ها ندارند. براکت‌های دیمون فشار ملایمی به دندان‌ها وارد می‌کنند که به تدریج آنها را به محل مورد نظر منتقل می‌کند. سیم حافظه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی که از اینها به صورت ترکیبی استفاده می‌شود، دندان‌ها به طور مؤثری جابجا می‌شوند. دوره درمان به این روش کوتاه‌تر بوده و نتایج انتخاب ارتودنسی دیمون قطعی است.

نحوه عملکرد ارتودنسی به روش دیمون 


در حالی که در ارتودنسی معمولی سیم‌ها با لیگاتورهای الاستیکی به براکت‌ها وصل می‌شوند، بریس‌های دیمون، خودنگهدارنده هستند. این بدان معنا است که براکت‌ها اجزای خاصی دارند که اطراف سیم‌ها قرار گرفته و آنها را محکم در جای خود نگه می‌دارند. این ترکیب باعث می‌شود که کل سیستم کمتر جلب توجه کرده و فشار روی یک دندان نیز کمتر خواهد شد. بیماران می‌توانند براکت‌های شفاف را انتخاب کنند تا در دوره درمان نیز اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

مزایای ارتودنسی دیمون


ممکن است شما فکر کنید که تنها راه برای اصلاح دندان‌های استفاده از روش‌های ارتودنسی قدیمی یا اینویزلاین‌ها هستند اما سومین گزینه که بیشتر مردم نسبت به آن بی‌اطلاع هستند بریس‌های خودنگهدارنده است که در آن دندان‌ها بدون درد ناشی از به کارگیری لیگاتورهای الاستیکی جابجا می‌شوند. در حالی که انواع مختلف بریس‌های خودنگهدارنده وجود دارد اما هیچ یک از آنها به اندازه بریس‌های دیمون اثربخش نیستند. با استفاده از بریس‌های دیمون خودنگهدارنده به جای بریس‌های قدیمی مزایای زیادی نصیب شما خواهد شود.

دست‌یابی سریع‌تر به نتایج

برترین مزیت ارتودنسی دیمون کاهش طول دوره درمان است. لیگاتورهای الاستیکی مورد استفاده در بریس‌های معمولی در زمانی که دندان‌ها را جابجا می‌کنند باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند اما با استفاده از بریس‌های دیمون اصطکاکی ایجاد نمی‌شود. از آنجا که با استفاده از این روش اصطکاکی وجود ندارد، دندان‌ها راحت‌تر به محل مورد نظر منتقل می‌شوند. شما در مدت زمانی به مراتب کوتاه‌تر با استفاده از این روش ارتودنسی به لبخند مورد انتظار خود دست خواهید یافت. نتایج استفاده از بریس‌های خودنگهدارنده دیمون نتایجی مشابه با نتایجی است که با استفاده از ارتودنسی معمولی حاصل می‌شود فقط طول دوره درمان آنها حدود 4 ماه کمتر از روش‌های قدیمی‌تر است.

زمان کمتری در مطب پزشک خواهید بود

علاوه بر کوتاه‌تر بودن طول دوره درمان، اگر شما از ارتودنسی خودنگهدارنده به روش دیمون استفاده کنید کمتر نیاز خواهید داشت که به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. وقتی که بریس‌های دیمون روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند به راحتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند که این بدان معنا است که تغییر سیم‌ها هرگز باعث ایجاد مزاحمت نمی‌شوند. بریس‌های دیمون به راحتی فشار یک دکمه کار می‌کنند. عدم نیاز به استفاده از لیگاتورهای الاستیکی نیز باعث می‌شود که فواصل زمانی مورد نیاز برای تنظیم افزایش یابد. به طور متوسط افرادی که از بریس‌های خودنگهدارنده دیمون استفاده می‌کنند حدود 30 درصد کمتر از افرادی که از بریس‌های معمولی استفاده می‌کنند به پزشک مراجعه می‌کنند. در زمان مراجعه به دندانپزشک، ویزیت شما زیاد طول نخواهد کشید. به همین دلیل شما به دلیل استفاده از این بریس‌ها کارهای مهم شغلی و تحصیلی خود را از دست نخواهید داد.

درد کمتر

اصطکاک ناشی از استفاده از سیم‌های الاستیکی که در ارتودنسی معمولی استفاده می‌شود علاوه بر این که طول دوره درمان شما را افزایش می‌دهند باعث ایجاد درد نیز می‌شوند. کاهش فشار وارده روی دندان‌ها در زمان جابجایی باعث کاهش درد عمومی در هنگام استفاده از بریس‌ها نیز می‌شود. تنها راه کاهش این درد به کارگیری ارتودنسی به روش دیمون‌های خودنگهدارنده است. تقریباً از بین بردن درد دندان‌هایی که در حال جابجا شدن هستند غیرممکن است اما این درد با استفاده از بریس‌های دیمون به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

بهداشت بهتر دهان و دندان

یکی دیگر از مزایای حذف لیگاتورها الاستیکی در ارتودنسی دیمون این است که بهتر می‌توان بهداشت دهان و دندان را با وجود بریس‌های خودنگهدارنده دیمون رعایت کرد. سیم‌های الاستیکی مورد استفاده در ارتودنسی معمولی اگر به درستی تمیز نشوند، محلی عالی برای تجمع و رشد باکتری‌ها و پلاک‌ها هستند. از آنجا که این سیم‌ها در ارتودنسی دیمون به کار برده نمی‌شوند نیازی نیست که نگران بهداشت دهان و دندان‌ها خود و مشکلاتی که ممکن است به دلیل تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها ایجاد شوند باشید. ظاهر ناخوشایند دندان‌ها پس از این که بریس‌ها را از دهان خود خارج می‌کنند مطلوب شما نیست و در صورت انتخاب بریس‌های دیمون خودنگهدارنده این اتفاق نخواهد افتاد.

آیا من حائز شرایط برای استفاده از بریس‌های دیمون هستم؟


داشتن مشکلات ارتودنتیک می‌تواند ناامیدکننده باشد. ممکن است فاصله بین دندان‌ها زیاد باشد، کم باشد یا بایت شما مشکل داشته باشد. هر مشکلی که داشته باشید حتماً بر لبخند شما اثری منفی خواهد داشت. زمانی که شما از لبخند خود خجالت بکشید باعث می‌شود که از حضور در اجتماع امتناع کنید. دندان‌های شما واقعاً تأثیر زیادی بر زندگی شما دارند. شما نمی‌توانید با مراقبت را دندان‌های خود فاصله بین آنها یا کجی آنها را اصلاح کنید. بریس‌های دیمون این کار را برای شما انجام می‌دهند.

 هزینه ارتودنسی به روش دیمون


هزینه ارتودنسی دیمون یا هر روش درمانی دیگری نباید شما را از دست‌یابی به لبخندی که همیشه آرزوی داشتن آن را داشتید بازدارد. به یاد داشته باشید که لبخند زیبا یک سرمایه‌گذاری شخصی است. از آنجا که شما روی خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید، مبلغی که پرداخت می‌کنید کل عمر شما را در برمی‌گیرد. به عزت ‌نفس و اعتماد به نفسی که به دست می‌آورید فکر کنید. چگونه این کار بر شغل و روابط شما و جنبه‌های دیگر زندگی شما تأثیر می‌گذارد. هزینه ارتودنسی به روش دیمون به میزان زیادی به پیچیدگی‌های هر مورد بستگی دارد. دندان‌های برخی بیماران ممکن است نیاز کمتری به ترمیم داشته باشد بنابراین پزشک این دندان‌ها را در زمان کمتری اصلاح می‌کند که به معنی کاهش هزینه‌ها است.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس