تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مقالات دندانپزشکی » متخصص ارتودنسی: تخصص ارتودنتیست در رفع ناهنجاری‌های فک و دندان

متخصص ارتودنسی: تخصص ارتودنتیست در رفع ناهنجاری‌های فک و دندان

آنچه می خوانید...

هنگامی ‌که به درمان ارتودنسی نیاز دارید، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارند. انتخاب نوع مناسب بریس برای شما و مشکل ارتودنسی شما کار سختی نیست. متخصص ارتودنسی با مشورت با شما، به عنوان بیمار، به راحتی می‌فهمد که کدام نوع از بریس‌ها به بهترین نحو نیاز شما را برطرف می‌کند و کمک می‌کند که دندان‌های شما را به یک وضعیت ایده ‌آل برساند.

[sv slug=”alert”]

ناهنجاری‌های عمومی دندان عامل مهمی است که اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد. مرکز دندانپزشکی دکتر صالحیان به ارائه خدمات ارتودنسی برای کمک به شما می‌پردازد. گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید، که شامل بریس‌های پشت دندانی، بریس ثابت و بریس‌های نامرئی می‌شوند. درمان شما باید توسط دندانپزشک حرفه‌ ای انجام شود که به سطحی از تجربه و تخصص لازم برای انجام این روش‌ها رسیده باشد تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

در این مرکز روند درمان شما به عنوان یک بیمار با احترام و توجه انجام می‌شود. درمان شما با روش‌های ارتودنسی حرفه‌ای لبخندی زیباتر را به شما می‌‌دهد.  این روش‌های نوین درمانی به شما کمک می‌کند لبخندی زیبا داشته باشید و دیگر در هنگام خندیدن نگران ظاهر دندان‌های خود نباشید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در با شماره تلفن‌های 02122621553 – 02122639243 تماس حاصل فرمایید.

[sv slug=”alert1″]

 چرا یک متخصص ارتودنسی با تجربه را انتخاب می‌کنید؟


چرا یک متخصص ارتودنسی با تجربه را انتخاب می‌کنید؟

همه ما دوست داریم لبخند زیبایی را داشته باشیم ،که هیچ کس نمی‌تواند به اندازه یک ارتودنتیست برای رسیدن به این هدف به ما کمک می‌کند (متخصص ارتودنسی نیز گفته می‌‌شود).

 متخصصان ارتودنسی با تجربه توانایی بالاتری دارند 

دندان پزشکان و متخصصان ارتودنسی هر دو پزشکانی هستند که خدمات مراقبت از دهان و دندان برای کودکان و بزرگسالان را ارائه می‌دهند، اما این کار را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. تمرکز دندانپزشکان در درجه اول بر سلامتی دندان، لثه و فک است.

متخصصان ارتودنسی ۲ تا ۳ سال بیشتر از دندانپزشکان آموزش دیده اند. آنها مجوزشان را از بورد ارتودنسی دریافت می‌‌کنند، که تنها بورد تخصصی ارتودنسی مورد تایید انجمن دندانپزشکی است.

 برای دریافت مجوز، متخصصان ارتودنسی باید یک آزمون کتبی و عملی را انجام دهند و مجوز شان را هر ۱۰ سال یک بار تمدید کنند.

متخصصان ارتودنسی با تجربه در مرتب کردن دندان‌ها ،بهتر کردن بایت، استفاده از وسایلی که ناهنجاری کجی‌های دندان و کجی‌های بیش از حد دندان را اصلاح می‌‌کند، بایت‌های بالا و پایین، فضای بین دندان‌ها و مشکلات فک تخصص دیده‌ اند. در زیر مشکلات مربوط به دندان ذکر می‌شود که متخصص ارتودنسی باید بتواند آن مشکلات را برای شما برطرف کند.

 کراس بایت

زمانی اتفاق می‌‌افتد که بایت‌های بیمار در قسمت بالای دندان در هنگام بسته شدن داخل دندان‌های پایینی بیمار قرار می‌گیرد. به کراس بایت بد شکلی بایت هم گفته می‌‌شود، کراس بایت می‌‌تواند باعث ساییدگی و شکستگی دندان‌ها شود. کراس بایت زیبایی ظاهری دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین طور باعث گاز گرفتن لب و دردناک شدن آن می‌‌شود. بد شکلی بایت در قسمت انتهای دهان که به آن کراس بایت خلفی نیز می‌گویند و می‌‌تواند باعث سایش دندان، مشکلات فک و رشد غیر طبیعی صورت شود.

 شلوغی دندان

با توجه به اهمیت بهداشت دهان و دندان، شلوغی دندان متداول ترین دلیلی است که مردم به درمان‌های ارتودنسی روی می‌آورند.

مشکل شلوغی دندان زمانی اتفاق می‌‌افتد که فضای کافی در دهان  برای تطبیق و جاسازی همه دندان‌ها وجود ندارد. کشیدن نخ دندان در کسانی که شلوغی دندان دارند به سختی انجام می‌‌شود و اگر این شلوغی اصلاح نشود عاملی برای پوسیدگی دندان است. متخصصان ارتودنسی به بیمارانی که مشکل شلوغی دندان دارند، توصیه می‌کنند که در همان سنین پایین ‌تر مراجعه به متخصص را آغاز کنند تا بتوانند به رشد صحیح دندان‌ها کمک کنند و این که در آینده با مشکلات جدی تری مواجه نشوند.

 فاصله زیاد بین دندان‌ها

اگر فضای خالی بین دندان‌های شما غیر طبیعی است، ممکن است مشکل ناهنجاری فاصله زیاد بین دندان‌ها را داشته باشید. فضای اضافی بین دندان‌ها معمولاً به اندازه شلوغی دندانی مشکل ساز است. متداول ‌ترین جا برای فاصله دندانی مشکل ‌ساز معمولاً بین دو دندان جلویی است، اگرچه ممکن است در قسمت‌های دیگر در دهان نیز اتفاق بیافتد. فضای اضافی بین دندانی می‌‌تواند منجر به التهاب و تورم لثه و پوسیدگی دندان شود. زیرا این فاصله فضای خالی لثه‌ ای بیشتری را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و احتمال به وجود آمدن مشکلات مربوط به دهان و دندان را افزایش می‌‌دهد.

 بایت

بایت نامناسب دندان یعنی دندان‌های بالا و پایین شما در هنگام بستن دهان به صورت صحیح روی هم قرار نمی‌گیرند. بایت دندان مال اکلوژن دندان نیز نامیده می‌شود، سایت نامناسب می‌تواند ساختار صورت و شکل ظاهری دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع مختلفی از مال اکلوژن وجود دارد. اپن بایت، وقتی اتفاق می‌‌افتد که در هنگام روی هم قرار دادن دندان‌های بالا و پایین شما فضایی بین دندان‌های فک بالا و پایین به وجود بیاید. آندربایت دندان زمانی اتفاق می‌‌افتد که دندان‌های فک بالای شما خیلی عقب‌تر از دندان‌های پایینی قرار گرفته است. دیپ بایت، که اوربایت هم گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های فک بالای شما خیلی جلوتر از دندان‌های فک پایین شما قرار می‌گیرد. بیشتر بیمارانی که این نوع مشکلات بایت دندان را دارند، دندان‌هایشان سریع تر فرسوده می‌شود و معمولاً با افزایش سن نیازشان به اقدامات دندانپزشکی بیشتر می‌‌شود.

 رشد نامناسب دندان‌

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که در کودکی دندان‌های شیری شما می‌افتد و دندان‌های اصلی از لثه جوانه می‌زند. جوانه زدن نامناسب دندان وقتی اتفاق می‌افتد که فقط قسمتی از دندان جوانه بزند یا اینکه در یک زاویه و جای نامناسب جوانه بزند. متخصصان ارتودنسی ممکن است بریس دندان، استفاده از گیره دندان یا کشیدن دندان را به بیمار توصیه کنند. گیر کردن دندان در زیر سطوح لثه یک اختلال نسبتا شایع است و به ایمپکشن دندان نیز معروف است. با عکسبرداری در سن ۸ سالگی می‌‌توان به راحتی گیر افتادگی دندان را اصلاح کرد و یا حتی اگر رسیدگی به موقع صورت گیرد می‌توان جلوی آن را گرفت.

 دندان نهفته

دندان نهفته زمانی اتفاق می‌‌افتد که یک دندان به خاطر اینکه دندانی دیگر مسیر رشدش را گرفته و یا اینکه فضای کافی برای جوانه زدن را ندارد و نمی‌تواند به طور کامل جوانه بزند. دندان‌های عقل معمولاً دندان‌های نهفته هستند و جوانه زدن این دندان‌ها برای نوجوانان و جوانان با درد همراه است. در کسانی که شلوغی دندان دارند نیز دندان‌های نیش شان اغلب به صورت نهفته باقی خواهد ماند. مزیت اقدام به موقع این است که از به وجود آمدن دندان‌های نهفته جلوگیری می‌کند. کشیدن دندان در سنین پایین می‌تواند از کشیدن دندان در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کند.

 متخصص ارتودنسی با تجربه از خدمات به روز دنیا استفاده می‌کنند

متخصص ارتودنسی با تجربه می‌داند کدام درمان بهترین درمان برای رسیدن به لبخند زیباست. متخصص ارتودنسی ممکن است یکی از انواع مختلف درمان‌های ارتودنسی را به شما توصیه کند .نوع درمان ارتودنسی که متخصص توصیه می‌کند به نوع مشکل، شدت مشکل، آسایش بیمار، هزینه و راحتی درمان بستگی دارد.

 بریس‌های فلزی

بریس‌های فلزی دندان

براکت‌های فلزی، سیم‌ها و کش‌های بریس بخش اصلی درمان‌های ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی شما ممکن است برای مشکلات مهم ارتودنسی شما یا اینکه اگر شما بخواهید فضای بین دندانی را ببندید و دندان‌های تان را مرتب  کنید استفاده از بریس را توصیه کند. سیم‌های بریس‌هایی که امروزه با فناوری جدید تولید شده‌ اند ظاهر بهتری نسبت به بریس‌های گذشته دارند و با داشتن کش‌های ارتجاعی رنگی جذاب ترند. در حالی که بریس‌ها معمولاً در میان نوجوانان متداول تر و پر طرفدار ترند بزرگسالان نیز برای زیبا کردن لبخند خود به استفاده از بریس‌ها روی آورده ‌اند.

 بریس‌های سرامیکی

بریس‌های سرامیکی دندان

بریس‌های سرامیکی در ابتدا به جایگزینی مناسب ‌تر و پرطرفدار تر برای بریس‌های فلزی تبدیل شدند. زیرا براکت‌ها از مواد سرامیکی ساخته شده اند که رنگ و ساختارشان شبیه دندان است و تشخیص براکتهای سرامیکی بر روی دندان‌ها برای دیگران بسیار سخت است. همچنین بسیاری از متخصصان، از ارتودنسی و سیم‌های همرنگ دندان بیماران استفاده می‌کنند و این کار باعث می‌شود که کل اجزایی که برای درمان استفاده شده تقریباً غیر قابل مشاهده باشد زیرا تشخیص بریس‌های سرامیکی بر روی دندان نسبت به بریس‌های فلزی بسیار سخت تر است، وقتی که برای اولین بار بریس‌های سرامیکی ارائه شد تقاضا برای این نوع بریس بسیار بالا رفت. بریس‌های سرامیکی هنوز هم توسط بعضی از متخصصان ارتودنسی پیشنهاد می‌‌شود اگرچه بریس‌های سرامیکی نسبت به بریس‌های قدیمی پرهزینه تر هستند اما ظاهر بهتری دارند و به بیمار امکان درمان سریع تری را نسبت به درمان‌های دیگر مثل ارتودنسی نامرئی را می‌‌دهد. اگر بیمار براکت‌ها را مانند دندان‌ها تمیز نکند دقیقا شبیه دندان‌های اصلی به آسانی می‌توانند لکه ‌دار شود. بریس‌های سرامیکی و سیم‌های فلزی اغلب به اندازه براکت‌های فلزی قدیمی آزاردهنده هستند.

 بریس اینویزالاین 

بریس اینویزالاین دندان

ارتودنسی نامرئی می‌تواند دندان‌های شما را مرتب کند بدون اینکه مانند بریس‌های قدیمی سیم یا براکت داشته باشد. این ابزار از یکسری پلاستیک ‌ها و قطعات نامرئی و شفاف استفاده می‌‌کند تا بتواند دندان‌های شما را در جای مناسب قرار دهد. شما از هر بریس نامرئی به مدت مشخصی در روز استفاده می‌کنید از هر بریس معمولاً حدود ۲۰ ساعت در روز به مدت دو هفته استفاده می‌کنید. بریس نامرئی می‌تواند کجی‌های دندان را در هر قسمتی که باشد در طول شش هفته تا ۱۸ ماه استفاده ،با توجه به شدت بد شکلی دندان‌های شما، برطرف کند. برخلاف بریس‌های قدیمی ‌بریس نامرئی را می‌‌توان در هنگام غذا خوردن ،مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در آورد. معمولاً به دلیل نگرانی در مورد ظاهر بریس و ظرافت آنها، اینویزالاین دندان در میان بزرگسالان و جوانان پرطرفدارتر است.

ارتودنسی نامرئی بیشترین چاپ سه بعدی در جهان را دارد و به بیش از ۲۰ سال تحقیق و ۹۰۰ ثبت اختراع افتخار می‌‌کند. این سیستم به خوبی ارتودنسی نامرئی برای نوجوانان به کار می‌رود و در درمان‌های ارتودنسی در دسترس است.

 بریس سلف لیگیت 

مانند بریس‌های سرامیکی و فلزی قدیمی‌، بریس‌های سلف لیگیت نیز از براکت‌ها و سیم‌ها استفاده می‌کند. بیشتر متخصصان ارتودنسی امروزه از این نوع بریس استفاده می‌کنند. اما تعدادی اندکی هم هنوز از بریس‌های قدیمی استفاده می‌کنند. در این نوع از بریس‌ها از براکت‌هایی با گیره‌ها و قطعاتی که به وسیله سیم نگهداشته شده اند به جای باند کشی برای بسته شدن استفاده می‌شود. این نوع بریس درد کمتری نسبت به بریس‌های دیگر برای بیمار به وجود می‌آورد و همچنین مواد کمتری بعد از خوردن غذا در این نوع بریس باقی می‌ماند و همین طور تعداد دفعات مراجعه بیمار به متخصص ارتودنسی را کاهش می‌‌دهد.

بریس‌های سلف لیگیت در دو مدل فلزی و سرامیکی قابل دسترس است، اما برای همه بیماران گزینه مناسبی نیست. اگرچه با استفاده از این بریس دوره درمان کوتاه تر می‌‌شود اما نمی‌توانند تمام ویژگیهایی که بیمار برای درمان ارتودنسی موفق نیاز دارد را در بر داشته باشد.

 بریس پشت دندانی

بریس پشت دندانی به قسمت پشت دندان شما متصل می‌شود(زبان). بریس پشت دندانی قابل مشاهده نیستند اما برای صاف کردن دندان‌های شما از قسمت داخلی دهان بسیار کارآمد هستند. بریس پشت دندانی ظاهر و عملکردی شبیه بریس ثابت دارد، برای حرکت تدریجی دندان شما و قرار گرفتن در جای مناسب از براکت‌ها و سیم‌ها در این بریس استفاده می‌شود.

 بریس‌های پشت دندانی و براکت‌ها طوری ساخته شده اند که با سطح نامنظم پشت دندان‌های شما منطبق باشند. اگر شما دنبال بریس هستید که کمتر جلب توجه کند به سراغ بریس نامرئی بروید.

 نگهدارنده‌ها

نگهدارنده‌ها دندان

 به عبارت دقیق ‌تر، نگهدارنده‌ها بریس نیستند و به جای حرکت دادن دندان‌ها وظیفه نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت جدیدشان را دارد. بعد از تمام شدن مرحله استفاده از بریس‌ها باید از نگهدارنده‌ها برای نگه داشتن دندان‌ها در محل جدید استفاده کرد. استفاده از نگهدارنده‌ها بسیار حائز اهمیت است.

 متخصص ارتودنسی دو نوع از نگهدارنده‌ها را پیشنهاد می‌‌کند. اگر مشکل دندان‌های شما خاص باشد برای شما هر دو نوع نگهدارنده را به کار می‌‌برند. نگهدارنده‌های متحرک شامل محافظ دندان شفافی که به صورت وکیوم ساخته شده است و به راحتی دندان‌های شما را در جای مناسب نگه می‌دارد. نگهدارنده‌های ثابت سیم‌های نازک ضد زنگی هستند که به طور ثابت پشت دندان‌های جلویی شما وصل می‌‌شوند. این نگهدارنده‌ها در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و ایام هفته  از حرکت دندان‌ها  جلوگیری می‌کند.

 مراقبت‌های مربوط به استفاده از  ارتودنسی راحت و مقرون به صرفه هستند 

تصمیم گیری برای مراقبت‌های ارتودنسی در مورد افراد و خانواده‌ها بسیار مهم است. با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم مانند تخصص و تجربه دندان پزشک، تسهیلات، گزینه های درمان و هزینه شما می‌توانید مطمئناً به لبخند زیبای مورد نظرتان برسید. برای مشاوره رایگان با یک متخصص ارتودنسی با تجربه برنامه ریزی کنید.

 چه موقع افراد باید اولین مراجعه را داشته باشند؟


از نظر دندانپزشک برای درمان، در کودکی و در سن ۶ ماهگی وقتی که اولین دندان جوانه می‌زند باید برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه کرد. مراقبت‌های مناسب دندان کودک بسیار مهم است زیرا دندان‌ها برای غذا خوردن و صحبت کردن صحیح کودک به او کمک می‌کند. به علاوه، دندانپزشک به بیماران در مورد بهداشت مناسب دندان آموزش می‌دهد و همین طور در کودکی عادات خوب مراقبت از دندان را در اولین فرصت به کودکان آموزش می‌دهد. والدین نیز برای مراقبت‌های مناسب از دندان‌های کودکانشان به راهنمایی نیاز دارند. کودکان باید در سن ۷ سالگی برای اولین بار به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. در سن ۷ سالگی بعضی از دندان‌های اصلی آنها در حال جوانه زدن و رشد هستند .متخصص ارتودنسی می‌تواند با معاینه دندان‌های کودک  مشکلاتی مانند شلوغی دندان یا کوچک بودن بیش از حد کام را در کودکان تشخیص دهد. اگر متخصص به محض اینکه متوجه شود کودک این مشکلات را دارد آنها را اصلاح کند می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر برای دندان‌های اصلی او جلوگیری کند.

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس