تهران، خیابان شريعتى، خیابان یخچال ، بعد از دانشكده داروسازى، پلاك ٨٧ ،طبقه دوم، واحد ۸

Search
Close this search box.
صفحه اصلی » مطالب مفید » روکش های دندان:قیمت،مزایا و مراحل

روکش های دندان:قیمت،مزایا و مراحل

آنچه می خوانید...

دندانپزشک ممکن است در هر زمان بسته به وضعیت دهان شما از انواع مختلفی از روش‌ها استفاده کند. اگر چه جرم‌گیری و تمیز کردن دندان، پر کردن دندان و باندینگ بخشی از روال معمول دندانپزشکی را تشکیل می‌دهد، اما روش‌های پیچید‌ه‌تری هم وجود دارد که به سادگی قابل انجام است. علاوه بر درمان کانال ریشه و کشیدن دندان عقل، اغلب روکش‌ دندان (در چند نوع مختلف) برای ترمیم دندان مورد نیاز است. همچنین انواع مختلفی از روکش‌های دندان وجود دارد که در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دندان‌های شما دچار شکستگی و یا آسیب‌دیدگی شده یا اینکه فقط می‌خواهید زیبایی لبخند خود را بهبود ببخشید، روکش دندان یک راه حل ساده برای ترمیم و حفاظت از دندان‌های شماست که لبخندی زیبا و ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌بخشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی روش‌های دندانپزشکی زیبایی و نیز انواع روکش‌های دندانی و زیبایی که متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر صالحیان برای بیماران خود استفاده می‌کنند می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 0212262155302122639243 تماس حاصل فرمایید.

روکش دندان چیست؟


روکش دندان

روکش دندان در واقع یک پوشش به شکل دندان است که به طور سفارشی ساخته شده و برای حفاظت از دندان یا زیبایی روی دندان قرار می‌گیرد. روکش دندان برای بازسازی شکل، اندازه و استحکام دندان و همچنین بهبود ظاهر کلی آن استفاده می‌شود.

فواید روکش‌های دندانی چیست؟


روکش‌های دندان به دلایل بسیاری استفاده می‌شود، از جمله:

  • بازسازی ترک خوردگی یا شکستگی یا فرسودگی دندان
  • محافظت کردن از دندان ضعیف و شکننده
  • محافظت از بریج دندان
  • پوشاندن دندانی که در وسعت زیاد پر شده باشد.
  • پوشاندن ایمپلنت دندان
  • پوشاندن دندان بد شکل و یا بد رنگ

روکش‌ دندان از جنبه درمانی گرفته تا مقاصد زیبایی، قادر به محافظت از دندان و کمک به ایجاد لبخندی زیبا برای شماست.

روکش دندان چگونه عمل می‌کند؟


روکش‌های دندان درست مثل دندان‌های سالم و طبیعی عمل می‌کنند. آنها مانند دندان‌های طبیعی در برابر فشار و نیروی ناشی از جویدن مقاومت می‌کنند. با این حال، روکش‌های دندان نیاز به نگهداری و تعویض دارند، زیرا در طول زمان شل می‌شوند.

اغلب توصیه می‌شود که روکش کردن دندان‌ها بعد ازارتودنسی انجام شود تا روکش‌ها با اکلوژن جدید تنظیم و ساخته شوند. اما‌ گاه بیمار نمی‌تواند برای بعد از ارتودنسی صبر کند و باید روکش دندان قبل از ارتودنسی انجام شود و یا قبلا روکش کرده و حالا تصمیم به ارتودنسی گرفته است . حال اگر کشیدن دندان روکش شده برای ارتودنسی لازم نبوده باشد یک متخصص ارتودنسی باید تمام تلاش را بکند تا بیمار بتواند در آینده هم از روکش موجود بهره ببرد و نباید همه روکش‌ها را محکوم به تعویض بعد از ارتودنسی دانست . ارتودنسی دندان روکش دار تکنیک خاصی را می‌طلبد و ظرافت بیشتری دارد. ‌گاه لازم می‌شود از بند‌های ارتودنسی در این مورد استفاده شود.

انواع روکش‌های دندان


 در حال حاضر انواع مختلفی از روکش‌های دندان با توجه به نیازها و بودجه افراد وجود دارد. روکش دندان دائمی از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود، از جمله:

روکش فلزی

روکش فلزی

روکش فلزی با دوام‌ترین گزینه موجود است. این روکش‌ها به ندرت خرد و یا شکسته می‌شوند و حداقل سایش با دیگر دندان‌ها را دارند. اما این روکش‌ها به دلیل رنگ فلزی و مشخص خود، برای دندان‌های آسیاب استفاده می‌شوند.

روکش ترکیبی سرامیکی فلزی

روکش فلزی با لعاب پرسلین

روکش‌ ترکیبی سرامیکی فلزی گزینه محبوب‌تری هستند، زیرا می‌توانند با رنگ دندان‌های طبیعی شما هماهنگ شوند. احتمال خرد شدن و یا شکستن پرسلین وجود دارد و این روکش‌ها نسبت به روکش‌های تمام فلزی باعث فرسایش بیشتر دندان‌های مقابل می‌شوند.

روکش رزینی

روکش رزینی یک گزینه مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با سایر انواع روکش‌هاست، اما این روکش نسبت به روکش‌های ساخته شده از مواد دیگر در طول زمان بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرد.

روکش پرسلین (سرامیکی)

روکش سرامیکی

استحکام روکش سرامیکی یا پرسلین به اندازه روکش فلزی یا روکش ترکیبی سرامیکی فلزی نیست، اما رنگ بسیار طبیعی و هماهنگ با دندان‌های شما دارند. این ویژگی باعث می‌شود روکش‌های سرامیک انتخاب مناسب برای دندان‌های جلو باشد.

مراحل


rookeshdandan7

به طور کلی برای آماده‌سازی دندان‌ها جهت نصب روکش دندان لازم است تا دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. جلسه اولیه شامل بررسی و آماده‌سازی دندان‌های شماست و جلسه دوم شامل نصب روکش دندان است. در طول اولین جلسه، دندانپزشک ممکن است از اشعه X برای بررسی ریشه‌های دندان و استخوان اطراف آن استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ پوسیدگی یا خطر ابتلا به عفونت وجود ندارد. قبل از پر کردن دندان برای نصب روکش، دندانپزشک ماده بی‌حسی موضعی را به ناحیه درمان تزریق می‌کند.

هنگامی که دندان شما تغییر شکل داده شد، دندانپزشک قالبی از دندان شما را با خمیر و یا بتونه تهیه می‌کند. این قالب در واقع مدل روکش دندان شماست که قرار است در عرض 2-3 هفته ساخته شود. در این فاصله، برای محافظت از دندان‌ شما یک روکش موقت روی آن نصب می‌شود. در جلسه دوم، دندانپزشک روکش موقت را برداشته و روکش دائمی را با استفاده از سمان بر روی دندان شما متصل می‌کند و جایگیری مناسب و هماهنگی رنگ آن را بررسی می‌کند.

پس از درمان


دهان شما ممکن است چند ساعت پس از درمان هنوز هم بی‌حس باشد، تا زمانی که اثر بی‌حس کننده از بین برود. برای جلوگیری از آسیب، از جویدن با سمت تحت درمان اجتناب کنید. همچنین توصیه می‌شود که از روکش‌ ترمیمی خود برای جویدن غذاهای سفت و چسبنده به مدت 24 ساعت استفاده نکنید تا سمان روکش سفت شود.

این کاملاً طبیعی است که در ابتدا با روکش جدید خود چندان راحت نباشید، اما دندان‌های مجاور به تدریج به دندان روکش شده عادت می‌کنند. دندانپزشکان حرفه‌ای ما در تلاشند تا روکش دندان شما تا حد ممکن طبیعی و یکپارچه باشد. اگر در مورد ظاهر روکش دندان خود نگران هستید، توصیه دندانپزشکان ما این است که مواد سرامیکی یا پرسلین را برای روکش خود انتخاب کنید، زیرا این روکش‌ها به بهترین وجه می‌توانند با رنگ طبیعی دندان‌های شما هماهنگ شوند.

 ترمیم و نگهداری از روکش دندان


روکش دندان به هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارد، اما به یاد داشته باشید که دندان اصلی شما هنوز هم نیاز به مراقبت در برابر بیماری‌های لثه و پوسیدگی دارد. برای حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات دهان و دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم اهمیت زیادی دارد.

مشکلات روکش دندان


مشکلاتی که می‌تواند در رابطه با روکش دندان ایجاد شود، عبارتند از:

واکنش‌های آلرژیک

در موارد بسیار نادر ممکن است واکنش‌های آلرژیک نسبت به فلزات یا مواد مورد استفاده در روکش رخ دهد.

حساسیت و ناراحتی دندان

ناراحتی و یا حساسیت دندان هنگامی رخ می‌دهد که اثر مواد بی‌‌حسی دندان از بین می‌رود. اگر دندان روکش‌‌ شده دارای عصب باقی مانده در خود باشد، ممکن است مقداری حساسیت به سرما و گرما داشته باشد. درد یا حساسیت دندان در هنگام جویدن معمولاً بدان معنی است که ارتفاع روکش دندان بیش از حد است و دندانپزشک شما به راحتی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

شل شدن، خرد شدن یا افتادن روکش دندان

اگر سمان زیر روکش دندان شسته شود، روکش دندان شل شده و اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها درون آن نفوذ کند. در نتیجه دندان روکش شده دچار پوسیدگی می‌شود. گاهی اوقات ممکن است روکش کاملاً پرسلینی خرد شود. اگر خردشدگی روکش اندک باشد، از یک کامپوزیت رزینی می‌توان برای ترمیم خرد شدگی روکش دندان استفاده کرد. در صورت خردشدگی عمده ممکن است روکش نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر روکش دندان شما نامتناسب باشد یا سمان کافی برای تثبیت و نگه داشتن آن وجود نداشته باشد، روکش می‌تواند از روی دندانتان بیفتد. شما می‌توانید به طور موقت روکش را با استفاده از چسب دندان و یا سمان دندان موقت بچسبانید. توصیه می‌کنیم که بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت از دندان و روکش دریافت کنید، تا زمانی که برای برطرف شدن مشکل روکش دندان خود به مطب مراجعه کنید.

ماندگاری روکش دندان چقدر است؟


ماندگاری روکش دندان بسته به مواد روکش، ساییدگی و فرسودگی و نحوه مراقبت از آن می‌تواند بین 5 تا 15 سال باشد.

درمان‌های جایگزین دندان


دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط شما تصمیم خواهد گرفت که آیا روکش دندان مناسب‌ترین روش برای شماست، در غیر این صورت ممکن است درمان‌های جایگزین را بسته به وضعیت و نیازهای شما توصیه کند. اگر دندان شما به شدت آسیب دیده باشد و در نزدیکی پالپ دندان پوسیدگی یا عفونت وجود داشته باشد، ممکن است دندانپزشک کشیدن دندان را توصیه کند و به جای نصب روکش دندان، از بریج دندان یا ایمپلنت دندان استفاده کند.

معمولا بریج دندان در صورتی توصیه می شود که شما در حال از دست دادن یک یا چند عدد از دندان های خود باشید. شکاف های باقی مانده ناشی از دندان از دست رفته در نهایت باعث می شود که دندان های باقی مانده به سمت فضاهای خالی بچرخند یا حرکت کنند ومنجر به گاز گرفتن زبان می شود. عدم از بین بردن فاصله بین دندان و عدم تعادل ناشی از دندان های از دست رفته همچنین منجربه بیماری لثه و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می شود. پل دندان عموما بجای یک یا چند دندان از دست رفته مورد استفاده قرارمی گیرند.

تفاوت روکش‌های دندان و ونیرهای دندانی چیست؟


rppkeshdandan8

ونیر دندان در درجه اول به دلایل زیبایی استفاده می‌شود، در حالی که روکش‌های دندان هم برای ترمیم دندان و هم زیبایی دندان استفاده می‌شود. روکش دندان معمولاً برای ترمیم و حفظ یکپارچگی کامل دندان استفاده می‌شود. روکش نه تنها به ایمن و قوی نگه داشتن دندان کمک می‌کند، بلکه درست مثل یک دندان طبیعی به نظر می‌رسد.

ونیرهای پرسیلین فقط برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شوند. یکی دیگر از مزایای ونیرهای پرسلین این است که در برابر لکه‌های دندان مقاوم و قوی هستند، اما هیچ ‌گونه کاربرد ترمیمی ندارند. تفاوت مهم بین ونیر پرسلین و روکش پرسلین، بخشی از ساختار دندان طبیعی است که باید تعویض شود. به طور کلی، برای روکش دندان ضخامت پرسلین بیشتری مورد نیاز است. به منظور قرار دادن روکش پرسلین، ضخامت ساختار دندان باید حداقل 2 میلی‌متر باشد.

هزینه


هزینه روکش دندان بستگی دارد به اینکه کدام دندان شما نیاز به روکش دارد و شما چه موادی را برای روکش دندان خود ترجیح می‌دهید (برای مثال روکش پرسلین معمولاً گران‌تر از روکش طلاست).

دکتر اردلان صالحیان

دندانپزشک زیبایی
فلوشیپ ایمپلنت نیویورک امریکا🇺🇸
و فلوشیپ زیبایی جنوا ایتالیا🇮🇹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و تماس